CMS-koeasema avattuna. Kuva Juhani Niiranen / HS

Sama havainto tehtiin molemmissa suurissa koeasemissa.

Euroopan hiukkastutkimuskeskus Cernin tutkijat ovat havainneet merkkejä uudesta alkeishiukkasesta, joka muistuttaa kuulua Higgsin hiukkasta. Nobelin keksijälleen tuoneen Higgsin hiukkasen tavoin kyse on bosonista mutta paljon raskaammasta.

Jos löytö varmistuu, se pistää pelin aivan uusiksi, totesi fyysikko Gian Franco Giudice Cernin tiedotustilaisuudessa. ”Higgsin bosoni kalpenee siihen verrattuna uutuudessa”, Giudice sanoi Naturen uutisen mukaan.

Havainnon tekivät molemmat suuren LHC-kiihdyttimen yhteydessä toimivat hiukkasilmaisimet CMS ja Atlas.

Laitteissa näkyi odottamaton määrä fotonipareja, joissa kullakin fotonilla oli 750 gigaelektronivoltin energia. Fotoniparit saattavat olla merkkejä uudesta bosonista, joka vastaisi raskaudeltaan 1500 gigaelektronivolttia.

Tilastollinen todennäköisyys, että uusi bosoni on todella löytynyt, on kuitenkin pieni. Hiukkastukijoiden käyttämällä asteikolla havainnon todennäköisyys on 2,6 sigmaa, kertoo New Scientist. Kolmen sigman havainto olisi ”kiinnostava” tulos, kun taas viisi tarvitaan, jotta löydöstä pidettäisiin varmana.

Atlas-ilmaisin havaitsi 40 odottamatonta fotoniparia ja CMS vain kymmenen. Havainnot teki kiinnostavaksi se, että ne tehtiin molemmissa ilmaisimissa.

Ensi vuonna Cernin tutkijat uskovat saavansa varmistettua, pitävätkö viitteet uudesta bosonista kutinsa vai oliko kyse pelkästä sattumasta.