Taiteilijan näkemys AM-CV-tähtijärjestelmästä, jossa helium vuotaa tähdestä toiseen kuorimaiseksi kerrokseksi, joka voi räjähtää pikasupernovana. Kuva: Tony Piro 2005

Outo supernova saattaa olla ensimmäinen luokkaansa.

Tutkijat paikallistivat supernovan, jollaista ei ole koskaan aikaisemmin havaittu. Pikavauhtia himmennyt SN 2002bj saattaakin olla ensimmäinen aivan uuden supernovaluokan edustaja.

Supernovien on ajateltu syntyvän joko valkoisten kääpiöiden räjähdyksestä tai massiivisten tähtien luhistuessa. Tähtitieteilijä Dovi Poznanaski Lawrence Berkeley -laboratoriosta kollegoineen sanoo, ettei SN 2002bj kuitenkaan istu aiemmin havaittujen joukkoon.

SN 2002bj:n spektri nimittäin viittaa siihen, että supernovan elinkaari oli poikkeuksellisen lyhyt. "Se oli kolme-neljä kertaa nopeampi kuin tavallinen supernova, sillä se katosi 20 päivässä. Se vain pimeni", Poznanaski sanoo.

Nopean hiipumisen lisäksi myös supernovan himmeys kielii heliumista sekä mahdollisesti myös vanadiinista, jota ei ole koskaan aiemmin tunnistettu supernovan spektristä.

Tutkijat uskovatkin, että SN2002bj muodostui aiemmin vain teoriassa esitetyllä Ia-mekanismilla, jossa helium vuotaa valkoisesta kääpiöstä toiseen ja laukaisee ydinräjähdyksen.

Tutkimuksen julkaisi Science Express.