Pyöreä sukupuu kuvaa 2,3 miljoonan lajin geneettisiä suhteita. Kuva: opentreeoflife.org

Näin isoa elämänpuuta ei ole ennen koottu.

Elämänpuu kaikista nimetyistä 2,3 miljoonasta eläin-, kasvi-, sieni- ja mikrobilajista on julkaistu verkossa. Elämänpuu on kaikkien käytössä, ja siitä on tulossa maapallon lajien suhteita kuvaava "wikipedia".

Puuhun on yhdistetty ensi kertaa noin 500 pienempää lajipuuta tai -oksistoa. Eri alojen biologit ovat luokitelleet niihin oman erikoisalansa lajistoa.

Puu kuvaa kaiken elävän suhteita tosiinsa ja jäljittää lajien syntyä aina 3,5 miljardin vuoden päähän evoluution ja maapallon historiassa.

"Tämä on elämänpuun versio 1.0", sanoi hankkeen yksi vetäjistä Karen Cranston Duken yliopistosta Science Daily -verkkopalvelun mukaan. Puuta koosti yksitoista eri tutkimuslaitosta.

Elämänpuita on esitelty kaavioina, jotka muistuttavat isoa kynttelikköä tai mutkikasta metrokarttaa.

Puu kertoo, miten maapallon miljoonat lajit liittyvät geneettisesti toisiinsa. Se voi myös auttaa löytämään uusia lääkkeitä, ja sen avulla voi jäljittää tartuntatautien, kuten hivin, ebolan ja influenssan leviämistä.

Superpuu kattaa kaikki nimetyt lajit. Aiemmissa puissa tai oksistoissa oli enimmillään yli satatuhatta lajia.

Elämänpuun yksi haaste oli koota lajien nimenmuutokset, korjata kirjoitusvirheet ja koota eri lyhenteet. Useille lajeille kun on annettu monta tieteellistä nimeä.

Puun monet osat ovat yhä varsin hämäriä ja kaipaavat täydennystä. Erityisesti hyönteisten ja mikrobien haarakkeissa on paljon aukkoja.

Yksi arvio on, että nimettyjä geenisekvenssejä on tässä puun versiossa vain alle viisi prosenttia kaikista lajeista. Maapallolla arvioidaan elävän kymmeniä miljoonia eliölajeja. Niissä riittää siis kartoitettavaa ja nimeämistä tuleville sukupolville.

"Elämänpuu on myös siinä mielessä tärkeä, että se kertoo siitä, mitä emme vielä tiedä", sanoo  Douglas Soltis Floridan yliopistosta.

Tekeillä on ohjelmisto, jonka avulla tutkijat voivat kirjautua puun sivuille ja päivittää sen tietoja.

Tiedelehti Pnas julkaisi puusta version.