Auto ei välttämättä pysähdykään sähäkämmin lukkiutumattomilla ABS-jarruilla. Perinteiset jarrut eivät kuitenkaan ole niitä parempi vaihtoehto. Tutkimus, jossa laskettiin kahden pinnan atomien välistä kitkaa, toteaa superjarrujen olevan näiden kahden vä...

Auto ei välttämättä pysähdykään sähäkämmin lukkiutumattomilla ABS-jarruilla. Perinteiset jarrut eivät kuitenkaan ole niitä parempi vaihtoehto. Tutkimus, jossa laskettiin kahden pinnan atomien välistä kitkaa, toteaa superjarrujen olevan näiden kahden välillä.

Kahden pinnan välisestä kitkasta on röykkiöittän kokeellista tietoa. Tutkijat ovat kirjoittaneet kitkasta lukuisia yhtälöitäkin, mutta Ausburgin yliopistossa työskentelevä Peter Reimann työtovereineen uskoo, että kitkan luonne paljastuu kokonaan vasta, kun tutkitaan pintojen kosketuskohtaa atomi atomilta.

”Tutkimme teoreettisesti yksinkertaistettua tilannetta”, selittää Reiman Institute of Physics –seuran tiedotteessa.”Tarkastelimme hyvin pientä pistettä, jota vedetään litteän pinnan yli.”

Reimanin ryhmä laski liikkuvan pisteen ja pinnan atomien välisiä vomia. Kitka kasvaa, kun piste alkaa liikkua, kuten mittauksissakin on todettu. Yllätyksekseen tutkijat totesivat kuitenkin, että pisteen kiihtyessä tiettyyn nopeuteen, kitka alkoi pienetä uudelleen, vaikka nopeus jatkoi kasvamistaan.

”Tämä on todella yllättävää. Kokeiden tekoon erikoistuneet tutkijatkin ovat jo ehtineet kertoa testaavansa tulostamme jännittyneinä”, sanoo Reimann. Jos tulos pätee autonpyörän ja tien väliseen kitkaan, paras tapa saavuttaa lyhin jarrutusmatka olisi silloin jossain perinteisin jarrutuksen ja ABS-jarrutuksen välillä. Nyt odotetaan siis laboratoriokokeiden tuloksia.