T.rexin reisiluu. Kuva: Science

Tutkijoiden hämmästykseksi fossiloituneista luista löytyi kollageenia.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat onnistuneet eristämään 68 miljoonaa vuotta vanhoista Tyrannosaurus rexin luista kollageenia. Tähän asti proteiinien ei ole uskottu säilyneen ainakaan näin vanhoissa fossiileissa.

Kadonneen proteiinin metsästys alkoi jo muutama vuosi sitten, kun Pohjois-Carolinan yliopiston paleontologi Mary Schweitzer löysi Tyrannosauruksen luista jälkiä pehmytkudoksesta. Koska alustavat tutkimukset viittasivat siihen, että näytteessä oli säilynyt kokonaisia proteiineja, ryhmä jatkoi etsimistä.

Luut koostuvat mineraaleista ja kollageenista. Koska kollageeni on orgaanista ainetta, sen on aiemmin uskottu tuhoutuvan täydellisesti luun fossiloituessa. Siksi tutkijat yllättyivät havaitessaan, että mineraalin liuotuksen jälkeen heillä oli käsissään kollageenin kaltaista materiaalia. Sen tutkiminen elektronimikroskoopilla ja kokeet kollageenin vasta-aineilla vahvistivat ajatusta, että kyseessä todella olisi kollageeni.

Tutkijat varmistivat oletuksensa tutkimalla näytettä massaspektormetrillä, jonka avulla he saivat 68-miljoonaa vuotta vanhan proteiinin dna-jakson. Kun jaksoa verrattiin nykyään elävien lajien kollageeniin, se muistutti lähinnä kanan, sammakkoeläinten ja liskojen kollageenia - jotka ovat Tyrannosauruksen lähimpiä sukulaisia.

Tutkimuksen julkaisi Science tänään.