Tietokonemallinnus Tyrannosaurus rexin luurangosta. Kuva: Leonello Calvetti / Science Photo Library

Pääkaupunkiseudun kokoisella alueella olisi voinut vaeltaa 15 isoa tyrannosaurusta.

Hirmujen kuningas Tyrannosaurus rex on epäilemättä maailman kuuluisin dinosaurus. Tämä lihansyöjäpeto eli vasta dinosaurusten ajan iltahämärissä 68–66 miljoonaa vuotta sitten.

T. rex oli tyrannosaurusten heimon viimeinen ja ylipäänsä viimeisiä dinosauruksia.

Ehkäpä ne jopa näkivät taivaalta lähestyvän tuhon. Lähes kaiken elämän planeetalta tuhonnut asteroidi iski samalle pallonpuoliskolle, jossa ne elivät.

Mutta kuinka paljon niitä oli olemassa? Muinoin eläneiden dinosaurusten määrän laskeminen on erittäin vaikeaa, sillä fossiileita on säilynyt niin vähän.

Berkeleyn yliopiston paleontologian professori Charles Marshall päätti kuitenkin yrittää.

”Kun pidän vanhoja luita kädessäni, mietin usein, millä ihmeen todennäköisyydellä juuri tämä otus on elänyt aikoinaan, ja miten epätodennäköistä onkaan, että minulla on tässä pala sen luurankoa”, Marshall kertoo tiedotteessa.

Marshall kollegoineen ryhtyi pähkäilemään, miten määrää voisi edes summittaisesti arvioida. Työn lopputulos julkaistiin nyt Science-tiedelehdessä.

Laskelmiin liittyy suurta epävarmuutta, mutta tutkijoiden paras arvio on, että Tyrannosauruksia oli kerrallaan olemassa noin 20 000 yksilöä. Tämä populaatio eli Laramidian saarimantereella, joka vastaa nykyisen Pohjois-Amerikan länsiosia.

Kun Tyrannosaurusten aika maan päällä kesti 2,5 miljoonaa vuotta, ja tänä aikana niitä ehti elää 127 000 sukupolvea, on maapallolla kaiken kaikkiaan elänyt noin 2,5 miljardia tyrannosaurusta.

Näistä parista miljardista T. rexistä on löydetty vain 32 kokonaista aikuisen pedon fossiilia. Siis vain yksi 80 miljoonasta tyrannosauruksesta on menehtynyt sellaisissa oloissa, että jäänteet ovat voineet fossiloitua.

Fossiilinetsijä Barnum Brown löysi ensimmäisen T. rex -luurangon Montanan Hell Creekistä vuonna 1902.

Tutkijoiden laskelma perustuu pitkälti siihen, mitä nykyisistä petoeläinpopulaatioista tiedetään.

Niin sanottu Damuthin laki antaa osviittaa siitä, miten suuri populaatio tietyn kokoisia petoeläimiä voi selvitä tietyn kokoisella alueella.

”Laskelmamme riippuvat tästä ruumiin massan ja populaatiotiheyden suhteesta, mutta näiden välisessä yhteydessä epävarmuutta on peräti kaksi kertaluokkaa”, Marshall muistuttaa.

Tyrannosaurus rex tuli sukukypsäksi noin 15-vuotiaana ja eli lähes 30-vuotiaaksi. Keskimäärin T. rex painoi 5 200 kiloa, mutta saattoi kasvaa jopa seitsentonniseksi. Hurjimus oli siis noin afrikannorsun painoinen.

Tyrannosauruksilla yksi sukupolvi oli noin 20 vuotta, ja populaatiotiheys olisi ollut yksi dinosaurus sadalla neliökilometrillä. Uudellamaalla olisi siis vaeltanut lähes sata Tyrannosaurusta, pääkaupunkiseudullakin viisitoista.

Tutkijat huomauttavat, että arvioissa voi olla suurtakin heittoa. On yksinkertaisesti mahdotonta tehdä tarkkaa laskelmaa.

Tutkijoiden pyrkimys olikin nyt lähinnä muodostaa mahdollisimman vankat raamit vastaavien populaatiolaskelmien tekemiseksi.

Arvioon vaikuttaisi sekin, millainen peto T. rex tarkalleen oli. On arvioitu, että nuoret tyrannosaurukset olivat aivan omassa ekolokerossaan, sillä ne söivät ehkä erilaista saalista kuin aikuiset.

Vasta aikuisella tyrannosauruksella oli hurja puruvoima, jolla pystyi murskaamaan luita. Eri elämänvaiheissaan T. rex olisi ollut periaattessa kaksi erilaista petoa, jotka yhdessä kilpailivat muut keskikokoiset saalistajat pois reviiriltään.

Keskenkasvuisten tyrannosaurusten fossiileja ei ole juurikaan löydetty.

Toope kirjoitti:
Ei tietenkään ole ollut noin paljon, järkikin sen sanoo.

Lukiko kukaan itse jutun? Lue ja kerro sitten, miksi järkesi sanoo sen. Sama Homerille.

Röh

JeeSe

Homer_Backland kirjoitti:
Yllättävän monta...riittikö niille safkaa ?

Ei niitä ainakaan taida yhtään olla enää jäljellä.