Taiteilijan näkemys tyrannosaurusten kehityslinjan varhaisimmasta tunnetusta lajista. Kuva: Zhongda Zhang/IVPP

Rexin uusi esi-isä on vain kolmimetrinen. Vanhoja näytteitä tutkimalla dinojen todelliseksi jättiläiseksi paljastui spinosaurus.

Paleontologit voivat vihdoin lakata vinoilemasta, ettei tyrannosauruksia tavattu vielä jurakaudella, kuten Steven Spielbergin elokuvassa tapahtuu.

Tyrannosaurusten on uskottu kehittyneen vasta myöhäisellä liitukaudella. Nyt tutkijat ovat löytäneet Kiinasta kaksi luurankoa, jotka kuuluvat tähän asti varhaisimmalle tunnetulle tyrannosaurukselle, Guanlong wucaiille . Se eli noin 160 miljoonaa vuotta sitten eli se on noin kaksi kertaa vanhempi kuin Tyrannosaurus rex.

Löydöt osoittavat, että kehityslinjan alussa tyrannosaurukset olivat rexiin verrattuna pieniä. Luurangoista toinen kuuluu nuorelle yksilölle. Sukukypsä yksilö on vain kolmen metrin pituinen. Raajojen, kynsien, hampaiden ja leukojen perusteella se oli kuitenkin aggressiivinen peto ja nopea saalistaja.

Lajin huomiota herättävin piirre oli kapea ja paperinohut harjanne kuonon päällä. Tällaisia koristeita ei ole tavattu aikaisemmin tyrannosauruksilta. Tutkijat pitävät sitä mielenkiintoisena havaintona, sillä joillakin tänä päivänä elävillä linnuilla on samankaltaisia pääkoristeita, ja linnut ja tyrannosaurukset ovat melko läheistä sukua toisilleen. Pääkoriste osoitti luultavasti kosiomenoissa koiraan kelpoisuutta tai auttoi lajin tunnistamisessa.

Lähde: Nature

Toinen uutinen kertoo,että Tyrannosaurus rex on kohdannut ylivoimaisen voittajansa dinosaurusten megaluokassa. Tieto ei perustu uuteen fossiililöytöön, vaan vanhojen näytteiden uudelleenarviointiin. Saksalainen paleontologi Ernst Stromer löysi Egyptistä vuonna 1912 jäännökset dinosauruksesta, jonka hän nimesi Spinosaurukseksi . Stromer itse päätteli, että laji olisi ollut suurempi kuin Rex. Valitettavasti suurin osa näytteistä tuhoutui toisen maailmansodan aikaisissa pommituksissa.

Nyt italialais-ranskalainen tutkijaryhmä on käynyt vanhat näytteet läpi ja päätellyt kallon perusteella, että Spinosaurus on saavuttanut hulppean 17 metrin pituuden. Suurin tunnettu Rex on vain 12.8 metriä pitkä. Jo aiemmin Rex on jäänyt dinosaurusten pituuskilpailussa hopealle Argentiinasta löydetylle Gigantosaurukselle , joka kasvoi yli 13 metriä pitkäksi.

Lähde: New Scientist