Poikakoulu Uudessa-Seelannissa. Kuva: AngryStyro, Wikimedia Commons
Poikakoulu Uudessa-Seelannissa. Kuva: AngryStyro, Wikimedia Commons

Niistä ei ole etua, osoittaa laaja kansainvälinen vertailu.

Poikien ja tyttöjen erottamista eri kouluihin on perusteltu sukupuolten oppimiseroilla ja vastustettu sukupuolierojen korostumisen ja sosiaalisten taitojen heikkenemisen pelosta. Nyt 21 maata kattava yli 1,6 miljoonan koululaisen vertailu osoittaa, ettei sukupuolten erottelusta ole hyötyä – eikä toisaalta haittaakaan. Tutkimuksen julkaisi Psychological Bulletin.

Janet Shibley Hyde Wisconsinin yliopistosta Madisonista ja hänen kollegansa vertailivat 184:ää tutkimusta, jotka oli julkaistu eri maista vuosina 1968–2013.

Joissakin tutkimuksissa näkyi niin tyttö- kuin poikakoulujen oppilailla lievä etu matematiikan oppimisessa yhteiskouluihin nähden, mutta tuokin ero hävisi, kun painotettiin niitä tutkimuksia, joissa menetelmät olivat luotettavimmat.

Luonnontieteiden oppimisessa tai oppilaiden kielikyvyissä tutkimukset eivät osoittaneet mitään eroja.

Eroja ei havaittu myöskään koululaisten asenteessa kouluun, sukupuolten sterotypioinnissa, aggressiivisuudessa, uhriutumisessa tai ruumiinkuvassa.