Ulkopuolisuuden tunne rohkaisee ottamaan suurempia taloudellisia riskejä.

Mitä ulkopuolisemmaksi ihminen itsensä tuntee, sitä innokkaampi hän on ottamaan taloudellisia riskejä uhkapelien, arvontojen ja erilaisten veikkausten muodossa, kertoo Hongkongin tiede- ja teknologiayliopiston tutkimus.

"Sosiaalisen tuen puutteessa yksinäiset kuluttajat todennäköisesti luottavat rahan valtaan turvatakseen sen, mitä he sosiaalisesti haluavat", tutkija Rod Duclos selittää tuloksia.

Asiasta saatiin näyttöä usean koeasetelman avulla. Niissä muun muassa manipuloitiin opiskelijoita tuntemaan joko yhteenkuuluvuutta tai ulkopuolisuutta tietokonepelin tai esseenkirjoitustehtävän avulla, minkä jälkeen tarkkailtiin heidän riskinottoaan uhkapelitilanteessa. Tutkijat huomasivat, että ulkopuolisuuden tunne ja huono itsetunto lisäsivät riskinottoa, mutta tämä vaikutus kumoutui, kun koehenkilöille kerrottiin, ettei raha takaa sosiaalista asemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

“Kyseenalaista etiikkaa noudattavat mainostajat saattavat kohdistaa markkinointiaan ryhmiin, jotka todennäköisesti ovat sosiaalisesti eristäytyneitä, kuten vanhukset, eronneet ja lesket”, Duclos pohtii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Mutta tutkimuksemme voi auttaa ihmisiä tekemään valistuneempia päätöksiä valaisemalla, miten yleiset tunteet kuten hylätyksi tai hyväksytyksi tuleminen voivat vaikuttaa kuluttajan taloudellisiin päätöksiin.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla