Pitkäkaulauikku osaa juosta veden päällä pitkiä matkoja. Kuva: Dominic Sherony, Wikimedia Commons

Myös isot räpylät auttavat soidinryntäilyssä.

Pitkäkaulauikku ja meksikonuikku pystyvät juoksemaan veden pinnalla jopa 20 metriä ja seitsemän sekunnin ajan. Nämä ovat suurimmat eläimet, jotka kykenevät harppomaan vetten päällä. Muutenkin vain harva eläin taitaa tempun.

Nyt Harvardin tutkijat ovat selvittäneet videoiden ja biomekaanisten kokeiden avulla, miten isot uikut suoriutuvat vesijuoksusta. Salaisuus on nopeassa askelluksessa ja isoissa räpylöissä.

Linnut kipittävät nopeimmillaan 20 askelta sekunnissa. Vikkelällä läpsytyksellä ja litteillä, veden vastusta vähentävillä räpylöillään ne pystyvät tuottamaan jopa 55 prosenttia juoksun vaatimasta kannattelusta.

On epävarmaa, mistä loput tarvittavasta voimasta tulee. Tutkija Glenna Clifton arvelee, että lintu käyttää räpylää veden alla airon tapaisesti, mikä tuottaisi lisää nostovoimaa.

Vesijuoksuun uikut ryhtyvät parittelupuuhissa.

Tutkimuksen julkaisi The Journal of Experimental Biology.

Youtube-videolla pitkäkaulauikkujen juoksunäyte: