Keisarileikkauksessa äidin hyödyllistä mikrobistoa ei siirry lapselle samassa määrin kuin alatiesynnytyksessä. Kuva: Shutterstock

Toimenpiteellä vauvan suoliston mikrobitason palautui samankaltaiseksi kuin alateitse syntyneillä lapsilla.

Keisarileikkaus estää vauvan suoliston mikrobiston normaalia kehitystä. Mikrobitaso voidaan kuitenkin palauttaa samankaltaiseksi kuin alateitse syntyneillä vauvoilla ulosteensiirron avulla, selviää Helsingin yliopiston tuoreesta tutkimuksesta.

Ihmisen suolistossa elää monipuolinen mikrobien ekosysteemi. Se koostuu pääasiassa bakteereista, viruksista ja sienistä.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että suolistomikrobit vaikuttavat laajasti ihmisten terveyteen, kuten immuunipuolustuksen kehittymiseen.

Tavallisesti vastasyntyneet lapset saavat suolistobakteereja äidiltään alatiesynnytyksessä. Keisarileikkauksessa vauva ei saa ulosteen mikrobeja lainkaan, mikä vaikuttaa merkittävästi lapsen mikrobitason kehittymiseen.

”Keisarileikkaus altistaa monille immuniteettisairauksille. Jos lapsi ei saa äidin mikrobeja syntymässään, sillä voi olla pitkäaikaisia seurauksia lapsen terveyteen”, sanoo Helsingin yli­opiston mikrobiomiikan professori Willem de Vos tiedotteessa.

Helsingin yliopiston kokeessa ilmeni, että rintamaidon mukana annettu pieni annos äidin ulostetta auttoi palauttamaan vauvan suoliston mikrobitason samankaltaiseksi kuin alateitse syntyneillä lapsilla.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu Cell-tiedelehdessä.

Tutkimukseen osallistui seitsemän äitiä ja lasta.

Koska ulosteet voivat sisältää vaarallisia taudinaiheuttajia, tutkimukseen osallistuneet äidit testattiin taudinaiheuttajien varalta. Ulosteensiirto toteutettiin heti keisarileikkauksen jälkeen.

Vauvojen suoliston mikrobistoa seurattiin kolmen kuukauden ajan. Mikrobistoa verrattiin keisarileikattuihin vauvoihin, joille ei tehty ulosteensiirtoa synnytyksen yhteydessä.

Lisäksi vertailuryhmänä toimivat tavallisen alatiesynnytyksen kautta syntyneet lapset.

Vertailusta selvisi, että vauvojen suoliston mikrobitaso palautui hyvin nopeasti samanlaiseksi kuin vauvoilla, jotka syntyivät alateitse.

Ero ilman ulosteensiirtoa jääneeseen, keisarileikkauksella syntyneeseen verrokkiryhmään oli merkittävä.

Kaikki seitsemän ulosteensiirron saanutta lasta säilyivät terveinä, eikä heillä todettu kielteisiä vaikutuksia hoidosta.

Tutkijoiden mukaan helppo toimenpide saattaa siten ehkäistä poikkeavasta mikrobitasosta aiheutuvia kroonisia sairauksia.

Toimenpide ei sovi kuitenkaan kaikille, tutkijat huomauttavat.

Ennen toimenpidettä äideille täytyy tehdä huolellinen tutkimus sen varalta, että heidän ulosteestaan löytyy taudin­aiheuttajia.

Aiempien tutkimusten perusteella aikuisten suolistomikrobitason koostumusta on pystytty normalisoimaan tehokkaasti ulosteensiirron avulla.

Lisäksi ulosteensiirto on parantanut monia sairauksia, kuten Clostridium difficile -bakteerin aiheuttamaa antibiootti­ripulia.

Propellerhead

Minä olen aikoinaan hätäsektiolla syntynyt, mutta tuolloin ei varmasti ole ulosteella sotkettu minua?

Tuulimyllynlämmittäjä - Henkilö, jolla on kykyihinsä nähden aivan liian suurellisia suunnitelmia jotka sortuvat omaan mahdottomuuteensa.