"Tavallisen" ultraviileän alikääpiön (LSR 1610-0040, oranssi),  eksoottisen alikääpiön (2MASS 1227-0447, vihreä) ja Auringon (valkoinen) radat. Näkymä 150 000 valovuotta keskustason yläpuolelta.
"Tavallisen" ultraviileän alikääpiön (LSR 1610-0040, oranssi), eksoottisen alikääpiön (2MASS 1227-0447, vihreä) ja Auringon (valkoinen) radat. Näkymä 150 000 valovuotta keskustason yläpuolelta.

Villiä rataa kiitävä ultraviileä alikääpiö voi olla muukalainen linnunradassamme.

Uudentyyppiset tähdet, ultraviileät alikääpiöt kiertävät Linnunratamme keskustaa villeillä radoilla. Eräs niistä on ilmeisesti peräisin vieraasta galaksista.

Hyvin viileät, pienet ja metalliköyhät tähdet määriteltiin omaksi luokakseen vasta vuonna 2003. Ne ovat hyvin himmeitä ja harvinaisia, ja niitä tunnetaankin vasta muutama tusina.

Massachusettsin teknisessä korkeakoulussa (MIT) työskentelevä Adam Burgasser kollegoineen kiinnostui ultraviileistä alikääpiöistä, koska ne näyttävät kiitävän läpi galaksimme melkoisella ylinopeudella. Ryhmä kertoi havainnoistaan American Astronomical Societyn kokouksessa Kaliforniassa

Kun Burgasser kollegoineen laski yli 20 ultraviileän alikääpiön radat niiden etäisyyksien ja nopeuksien perusteella, paljastui, että ne liikkuvat aivan erilaisilla radoilla kuin muut vastaavan kokoluokan tähdet.

Laskelmat vahvistivat että luokan tähdet kuuluvat Linnunradan kiekkoa ympäröivään haloon, jossa on pääasiassa vanhoja tähtiä. Ne viettävät suuren osan ajastaan tuhansia valovuosia linnunradan keskitason ylä- tai alapuolella.

Eräs tähdistä, tätä nykyä kohtalaisen lähellä meitä sijaitseva 2MASS 12270447, tarjosi tutkijoille yllätyksen: sen reitti ulottuu jopa 200 000 valovuoden päähän galaksimme keskustasta. Ratansa perusteella se saattaakin olla muukalainen Linnunradassamme, peräisin ehkä pienestä galaksista, joka on joskus törmännyt Linnunrataan.

Tähän saakka havaitut muista galakseista eksyneet tähdet ovat kaikki kaukaisia punaisia jättiläisiä. Eksoottinen alikääpiö voi auttaa ymmärtämään paremmin Linnunradan halon historiaa.