Kuva: NASA/UMass/D.Wang et al.

Fyysikot ovat mitanneet omasta galaksistamme peräisin olevien fotonien energiaksi peräti 3,5 triljoonaa eli miljoona miljoona miljoonaa elektronivolttia. Koskaan aikaisemmin ei ole onnistuttu mittamaan yhtä energeettisiä gammasäteilyn fotoneita. Aikaisemmin fotonien energiaennätys oli 30 miljardia eli 30 000 miljoonaa elektronivolttia.

Erityisen energeettisiä fotoneita odotettiin olevan olemassa, sillä niitä syntyy teorioiden mukaan esimerkiksi silloin, kun supernovaräjähdyksissä kiihtyvät varatut hiukkaset törmäävät tähtienväliseen aineeseen. Niiden mittaaminen ei ole kuitenkaan onnistunut, sillä vain pieni osa kolareissa syntyvistä hiukkasista saa ultrasuuren energian.

Ennätysmäisen energeettiset fotonit löytyivät Milagro Gamma Ray Observatoryn kolmen vuoden aikana tekemistä havainnoista. Uudessa Meksikossa sijaitseva laitteisto ei rekisteröi itse gammasäteilyä, vaan niiden ilmakehässä tuottamaa Tserenkov-säteilyä. ”Se, mitä havaitsemme, sopii yhteen teorioidemme kanssa”, sanoo tutkimusryhmään kuuluva Allen Mincer New Scientist -lehdessä.