Nukkumalla enemmän voi hillitä hinkua syödä.

Aikuiset voivat vähentää syömisiään lisäämällä unen määrää, mutta hormonaalinen vaste näyttää eroavan miehillä ja naisilla, esittää Sleep-lehdessä julkaistu tutkimus.

Lihavuustutkija Marie-Pierre St-Onge Columbian yliopistosta New Yorkista otti kollegoineen 27 normaalipainoiselta, 30-45-vuotiaalta mieheltä ja naiselta verinäytteitä ja tutki lyhyen (neljä tuntia) ja pitkän (yhdeksän tuntia) unen vaikutusta syömistä sääteleviin järjestelmiin.

Kävi ilmi, että lyhyt uni lisäsi ruokahalua nostattavan greliini-hormonin määrää  miehillä muttei naisilla. Sokeriaineenvaihduntaan osallistuva glukagonin kaltainen peptidi (GLP-1) taas väheni naisilla muttei miehillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulokset vihjaavat, että lyhyet unet lisäävät ruokahalua miehillä ja vähentävät kylläisyyden tunnetta naisilla. Unen vähyys siis usuttaa ruokakaapille, mutta eri syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijoiden mukaan tulokset tukevat unen määrän syy-yhteyttä painonhallintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla