Kuva: Daniel Reichart.

Kaukaisin koskaan havaittu räjähdys on rekisteröity Swift -satelliitin mittareihin.

Lähes 13 miljardia vuotta sitten eräs ensimmäisistä massiivisista tähdistä räjähti. Räjähdyksen gammavälähdys matkasi halki avaruuden ja osui tässä kuussa (syyskuussa 2005) NASAn Swift -satelliitin mittareihin. Kaukaisin koskaan havaittu räjähdys oli rekisteröity.

Itse asiassa välähdyksen etäisyyden määrittämiseksi käytettiin SOAR -observatorion (Southern Observatory for Astrophysical Research) maanpäällisiä kaukoputkia. Räjähdyksen punasiirtymäksi saatiin 6,29. Luku kertoo, kuinka paljon säteilyn aallonpituus on ehtinyt universumin laajenemisen takia venyä matkalla tänne. Samalla se siis kertoo etäisyyden. 6,29 tarkoittaa 12,6 miljardia valovuotta. Tämä on pitkä matka 13,7-miljardin vuoden ikäisessä universumissa, jossa näkee teoriassakin vain 13,7 miljardin valovuoden päähän.

Yhdysvaltalaiset tutkijat Don Lamb ja Daniel Reichart todennäköisesti juhlivat havaintoa, sillä Chicagon yliopiston tiedote kertoo heidän ennustaneen jo vuonna 1999 Swift -satelliitin havaitsevan kaukaisia gammavälähdyksiä (gammapurkauksia eli GRB:tä). Muut tutkijat olettivat välähdyksiä havaittavan vain punasiirtymillä 2 - 3. He näet arvelivat, että universumin ensimmäiset tähdet eivät olleet niin massiivisia, että ne olisivat räjähtäneet gammavälähdyksen kera.