Kuva: NASA/HST

Kaksi fyysikkoa päätyi siihen, ettei aine tule koskaan menettämään valtaansa säteilylle.

Fysiikan professorit Lawrence Krauss ja Robert Scherrer ovat päätyneet siihen, että aine tulee säilymään kiihtyvään tahtiin laajenevassa universumissa ikuisesti. Perinteisesti loputtoman laajenemisen oletetaan johtavan siihen, että aine hajoaa ja muuttuu säteilyksi. Professorien mukaan laajenemisen kiihtyvyys muuttaa tilanteen aineen hyväksi, eikä se tule koskaan menettämään valtaansa säteilylle.

"On yllättävää, että kiihtyvästi laajenevassa universumissa säteily katoaa saman tien, kun se syntyy", sanoo tutkijavierailulla oleva Krauss Vanderbiltin yliopiston tiedotteessa.

Universumin laajeneminen liittyy säteilyn katoamiseen siten, että se pienentää säteilyn energiatiheyttä kahdella tavalla. Ensinnäkin se kasvattaa kahden fotonin (säteilyhiukkasen) välimatkaa. Toiseksi se "venyttää" yksittäisen fotonin aallonpituutta pienentäen sen energiaa. Aineen – protonien ja neutronien – sisältämä energia puolestaan liittyy massaan, eikä laajeneminen vaikuta siihen. Tämä riittäisi pitämään aineen vallassa ikuisesti.

Kraussin ja Scherrerin tutkimus sisältää kuitenkin monia oletuksia esimerkiksi hiukkasten hajoamisesta. Kyse on siis vain yhdestä mahdollisuudesta. Erään toisen teorian mukaan universumin laajenemista kiihdyttävä pimeä aine suorastaan repii atomeita hajalle. Toistaiseksi emme tiedä, kumpi on lähempänä totuutta.