Galaksi M33. Kuva: T.A.Rector/NRAO/AUI/NSF ja M.Hanna/NOAO/AURA/NSF

Universumi on ehkä kaksi miljardia vuotta oletettua vanhempi.

Universumin iäksi on laskettu 13,7 miljardia vuotta. Mutta sisältääkö jo tutuksi tullut luku sittenkin oletettua suuremman epävarmuuden? Tähän viittaa uusi tutkimus.

Tavallisesti tähtitieteilijät joutuvat Linnunradan ulkopuolella tyytymään epäsuoriin etäisyysmittauksiin. Ne perustuvat niin sanottuihin standardikynttilöihin, joita ovat muun muassa kefeideinä tunnetut muuttuvat tähdet. Universumin ikäarviot puolestaan perustuvat kaukaisten galaksien etäisyyksiin, sillä universumi laajenee vanhetessaan.

Nyt yhdysvaltalainen Alceste Bonanos kollegoineen onnistui mittaamaan naapurigalaksissamme M33 sijaitsevan kaksoistähden etäisyyden suoraan. Tuloksen tekee erittäin mielenkiintoiseksi se, mittauksen M33:n näyttääkin olevan 15 prosenttia kauempana kuin kefeidien perusteella oletettiin. Olemmeko siis tulkinneet väärin kefeidien ja etäisyyksien välisen suhteen? Ovatko kaukaistenkin galaksien etäisyydet saman verran pielessä? Jos vastaus on myönteinen, universumi olisi 15 prosenttia oletettua suurempi ja saman verran vanhempi eli noin 15,7 miljardin vuoden ikäinen.

”Bonanosin ryhmä on tehnyt hyvää työtä, mutta uskon, että tarvitaan enemmän kuin yksi kaksoistähti yhdessä galaksissa ennen kuin universumin mittakaava muuttuu”, sanoo Wendy Freeman Science -lehden nettiuutisessa. Yhdysvaltalainen Freeman johti Hubble-avaruuskaukoputkella tehtyä hanketta, jonka avulla universumin nykyinen mittakaava on määritetty.