Pimeä aine viisi miljardia vuotta sitten. Kuva NASA, ESA, and R. Massey

Ennätysmäisen pitkälle menneisyyteen yltävä kolmiulotteinen kartta auttaa ymmärtämään galaksien kehitystä.

Universumissa on viisi kertaa enemmän ns. pimeää ainetta kuin tavallista. Nyt tästä pimeydestä on valmistunut ennätysmäisen pitkälle menneisyyteen ulottuva kartta, joka perustuu Hubble -avaruuskaukoputken mittauksiin.

Koska pimeän aineen olemassaolon voi tunnistaa vain siitä, että sen vetovoima vaikuttaa kirkkaan aineen liikkeeseen, voi sen tutkimista verrata öisen kaupungin hahmottamiseen lentokoneesta pelkkien katuvalojen perusteella.

Karttaa varten tutkijat joutuivatkin ahertamaan ankarasti. Ensin he mittasivat puolen miljoonan galaksin muodon. Pienen pienistä "epämuodostumista" he sitten päättelivät, miten paljon niiden ja meidän välillä on valoa taittavaa pimeää ainetta, ja miten se on jakautunut.

Kauas menneisyyteen ulottuvasta kartasta paljastuu muun muassa, että pimeästä aineesta muodostui yhä kokkareisempaa ajan kuluessa. Galaksit ovat kertyneet tiheimpien kokkareiden kohdille.

Hubblen tiedote korostaakin, ettei galaksien kehitystä voi ymmärtää ilman tietoa siitä, miten pimeä aine on milloinkin jakautunut.