Chandra-röntgensatelliitin kuvasta löytyi universumin suurimman räjähdyksen jäljet. Räjähdys on tapahtunut 2,6 miljardin valovuoden päässä olevassa galaksijoukossa MS 0735.6+7421. Rajusta tapahtumasta on todennäköisesti vastuussa galaksijoukon keskellä olevassa galaksissa lymyilevä jättiläismäinen musta aukko, joka ahmaisi kerralla 300 miljoonan Auringon verran ainetta.

Kun ympäröivän galaksin aine kiertyy mustaan aukkoon, syntyy voimakkaita sähkömagneettisia kenttiä ja osa aineesta sinkoutuu juuri ennen aukkoon liukumistaan räjähdysmäisesti avaruuteen muodostaen kaksi vastakkaisiin suuntiin osoittavaa suihkua.

Chandran kuvissa tällaiset suihkut näkyvät epäsuorasti kahtena, kuumaa kaasua sisältävänä kuplana, jotka yli äänen nopeutta ulos syöksyvät suihkut ovat muotoilleet. Kuplat ovat yli 600 000 valovuoden kokoisia (Linnunradan läpimitta on noin 100 000 valovuotta) ja ne ulottuvat kauas joukon MS 0735.6+7421 keskellä olevan galaksin molemmin puoli. Singotakseen mokomat suihkut galaksin keskellä olevan mustan aukon on täytynyt ahmaista yllämainittu, ennätysmäinen määrä ainetta.

Tavallisesti galaksin keskellä olevan musta aukon ateria näkyy kirkastumisena sekä optisella, että röntgenalueella. Suihkut taas näkyvät voimakkaana radiosäteilynä. MS 0735.6+7421:n keskellä olevan galaksin musta aukko riehui kuitenkin epätavallisen näkymättömästi.

”Tähän asti meillä ei ollut aavistustakaan, että tämä musta aukko oli lihottamassa itseään”, sanoo tutkimusryhmään kuuluva Michael Wise Chandra-satelliitin tiedotteessa. Wise työskentelee Massachusettsin teknillisessä korkeakoulussa MIT:ssä. ”Purkauksen paikallistaminen osoittaa, miten tärkeitä röntgenhavainnot ovat, kun halutaan ymmärtää universumin hurjimpia ilmiöitä.”