Eräs tutkittava oli galaksijoukko Abell 1689 Kuva NASA, N. Benitez (JHU), T. Broadhurst (Racah Institute of Physics/The Hebrew University), H. Ford (JHU), M. Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), G. Illingworth (UCO/Lick Observatory), the ACS Science Team

Vanheneva kaikkeus ei näytä kärsivän ainakaan osteoporoosista, sillä universumista löytyi puolitoista kertaa odotettua enemmän kalsiumia.

Maailmankaikkeutta ei ainakaan osteoporoosi uhkaa, sillä hollantilaisten tähtitieteilijöiden mukaan universumissa on puolitoista kertaa oletettua enemmän kalsiumia. Tutkimus auttaa ymmärtämään, miten kaikkeuden alkuaineet ovat muodostuneet.

Lähes kaikki heliumia raskaammat aineet syntyvät massiivisissa tähdissä, jotka päättävät päivänsä räjähtämällä supernovana. Tähän asti ei kuitenkaan ole tiedetty, miten paljon mitäkin ainetta räjähdyksissä leviää galaksien tähtienväliseen avaruuteen.

Tutkija Jelle De Plaa SRON-instituutista otti työtovereineen asiasta selvää mittaamalla parinkymmenen galaksijoukon kemiallisen koostumuksen XMM-satelliitin röntgenkaukoputkella. Näin havainnoitiiin noin sadantuhannenmiljoonan supernovan tuotanto. Kalsiumin ylenpalttius paljastui, kun tuloksia verrattiin teoreettisista malleista laskettuihin arvoihin.

Uutisen kertoo Euroopan avaruusjärjestön tiedote.