Pennsylvanian osavaltion yliopiston tutkijat ilmoittivat Yhdysvaltain kemistiyhdistyksen kokouksessa kehittäneensä keinon, jolla nestemäisestä polttoaineesta saadaan rikki pois. Menetelmä toimii matalassa lämpötilassa ja normaalipaineessa.
Vaikka pol...

Vaikka polttoaineessa on rikkiä alle prosentti, sekin on liikaa ympäristölle. Esimerkiksi Yhdysvalloissa öljy-yhtiöt on velvoitettu vähentämään rikin määrä kymmenenteen osaan nykyisestä vuoteen 2006 mennessä. Suomessa rikittömyyteen aiotaan siirtyä kertaheitolla vuonna 2005. Polttoaineiden rikkipitoisuus on meillä jo nyt hyvin matala verrattuna amerikkalaisten käyttämään.

Rikin poistaminen hiilivetypolttoaineista kuten bensasta on vaikeaa, sillä rikkiatomit tarttuvat tehokkaasti kuudesta hiiliatomista muodostuneisiin bentseenirenkaisiin. Uudella huokoisella suodattimella tutkijat väittävät kuitenkin pystyvänsä erottamaan pottoaineessa olevan rikin niin, että vain bentseenirenkaat jäävät jäljelle.

Menetelmää, jossa rikki kertyy suodattimen pinnalle polttoaineen valuessa sen läpi, nimitetään SARS:ksi (Selective Adsorption for Removing Sulfur). Scientific Americanin verkkouutisessa tutkijat muistuttavat, että puhdasta polttoainetta tarvitsevat bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi polttokennoilla kulkevat vempaimet. -Polttokennot tarvitsevat täysin rikitöntä polttoainetta, sanoo projektin johtaja Chunsan Song. -Pieni SARS-systeemi huoltoaseman pumpussa voisi taata rikittömyyden polttokennoilla liikkuville autoille.