Taitelijan näkemys gigantoraptorista pienten höyhenpeitteisten ornitomimidien seurassa. Kuva: Zhao Chuang ja Xing Lida/IVPP

Kiinalaistutkijat kaivoivat esiin ennen tuntemattoman lintumaisen dinosauruksen fossiilin.

Kiinalle kuuluvalta Sisä-Mongolian alueelta on löytynyt jättimäisen, hämmästyttävän paljon lintua muistuttavan dinosauruksen jäänteet.

70 miljoonaa vuotta sitten elänyt Gigantoraptor erlianensis painoi peräti 1400 kiloa eli 35-kertaa enemmän kuin muut höyhenpeitteiset dinot, jotka vain harvoin ylsivät yli 40 kiloon. Valtaisa paino hämmästyttää, sillä useimpien teorioiden mukaan petodinot olivat sitä pienempiä, mitä enemmän ne muistuttivat lintua.

Nyt löytynyt dinosaurus määriteltiinkin uudeksi lajikseen. Maailmankuulu fossiilitutkija Xing Xu Kiinan tiedeakatemiasta kollegoineen teki luurangosta fylogeneettisen analyysin ja luokitteli sen perusteella fossiilin dinoryhmään, johon kuuluu entuudestaan muun muassa Oviraptor.

Tutkijoiden arvioiden mukaan "uusi" dinosaurus on ollut noin kahdeksan metriä pitkä ja sen hartiakorkeus kaksi kertaa ihmisen korkuinen. Luut viittaavat siihen, että dinosaurus oli vasta nuori aikuinen, joten se ei välttämättä ollut kuollessaan vielä edes täysimittainen.

Suuresta koostaan huolimatta Gigantoraptorin anatomiassa on hätkähdyttävän paljon lintumaisia piirteitä.

Tutkimuksen julkaisee Nature-lehti.