Linnunradassamme sykki jokin tähtitieteellinen kohde harvinaisen rajusti vuonna 2018. Kuvaan on merkitty radiolähteen paikka. Se on suunnilleen 4 000 valovuoden päässä.  KUVA: ICRAR
Linnunradassamme sykki jokin tähtitieteellinen kohde harvinaisen rajusti vuonna 2018. Kuvaan on merkitty radiolähteen paikka. Se on suunnilleen 4 000 valovuoden päässä. KUVA: ICRAR

Tutkijat arvioivat, että se voi olla magnetar tai valkoinen kääpiö.

Linnunradasta on havaittu hyvin vahva avaruuden radiolähde, joka ei muistuta mitään tunnettua tähtitieteellistä kohdetta.

Vahvat radioaallot kestivät noin 30–60 sekuntia, ja ne toistuivat aina samalla aikavälillä, joka oli 18 minuuttia ja 18 sekuntia.

Sykäyksiä mitattiin tammi–maalikuussa vuonna 2018 yhteensä 71 kertaa, ja aina samasta kohteesta, kertoo New Scientist.

Kohde on neljän tuhannen valovuoden päässä. Sen luokittelunimi on GLEAM-X J162759.5-523504.3. Kohde havaittiin Länsi-Australiassa sijaitsevalla radioteleskoopilla, joka haravoi avaruudesta matalia taajuuksia. Laite koostuu tuhansista hämähäkkimäisistä antenneista, jotka on levitetty aavikolle.

Kohden on hämmentänyt tähtitieteilijöitä.

”Radiopulssi ilmestyi ja katosi pian”, sanoi astrofyysikko Natasha Hurley-Walker Science Alertin mukaan.

Hän löysi ryhmänsä kanssa kyseiset pulssit uuden tekniikan avulla.

”Tämä on jotain, jota emme ole koskaan aiemmin havainneet.”

Hurley-Walker työskentelee Curtinin yliopistossa Perthissä Australiassa ja on myös kansainvälisen radioastronomian tutkimuskeskuksen Icrarin tutkija.

”Se oli täysin odottamatonta. Se oli jopa melkein aavemaista näin astronomin näkökulmasta, koska emme tiedä mitään taivaankappaletta, joka tekisi vastaavaa. Lisäksi kiintoisaa on, että pulssi tulee galaktisissa mitoissa laskettuna aivan takapihaltamme.”

Jaksoja ei ole havaittu uudestaan. Ehkä tammi–maaliskuussa 2018 kohteessa oli vain epätavallisen vahva purkaus.

Purkauksen profiili sopii Hurley-Walkerin mukaan parhaiten siihen, mitä voidaan odottaa pitkän aikavälin pulsseja lähettävältä magnetarilta.

Magnetar on hyvin magneettinen neutronitähti. Magnetar sykkii kuitenkin vain sekuntien ajanjaksoissa, ei niin pitkissä jaksoissa kuin nyt havaitut.

Magnetarissa massiivisten ja romahtaneiden tähtien kuolleet ytimet ovat tiivistyneet pieneksi tähden jäänteeksi. Sellaisen läpimitta saattaa olla vain noin 20 kilometriä.

Aine on magnetarissa harvinaisen tiheäksi pakkautunutta. Massaa tällaisella kohteella voi näet olla yli kaksi kertaa oman Aurinkomme massan verran.

Pienempi todennäköisyys on, että kohde on erittäin magnetoitunut valkoinen kääpiö.

Radiotaajuuksia sykkivät kohteet ovat melko yleisiä avaruudessa. Jos esimerkiksi tähden kirkkaus muuttuu nopeasti, se tuottaa myös vahvoja radioaaltoja.

Sykkimisen syy voi olla olla mitä tahansa aina räjähtävästä tähdestä mustien aukkojen romahduksiin. Yleensä pulssit ovat lyhyitä, sekuntien mittaisia.

Esimeriksi pulsarit sykkivät. Ne ovat neutronitähtiä, jotka pyörivät akselinsa ympäri äärimmäisen nopeasti. Pulsarien navoilta sinkoutuu keiloina avaruuteen vahvaa radiosäteilyä.

Magnetarin magneettiset rakenteet ovat noin tuhat kertaa vahvempia kuin tyypillisessä neutronitähdessä.

On todisteita siitä, että magnetarit saattavat kehittyä pulsareista. Hyvin pitkiä pulsseja tuottavat magnetarit saattavat siis olla yksi pulsarien muoto. Näissä tapauksissa pulsari hidastaa pyörimistään. Tähtitieteilijät ovat pitäneet niiden havaitsemista vaikeana.

Magnetareja on aiemminkin ehdotettu salaperäisten kirkkaiden radiosignaalien lähteeksi. Erittäin pitkäkestoiset magnetarit ratkaisisivat nyt löydetyn mysteerin.

Ei vain tiedetä, miten magnetar voisi pyöriä niin hitaasti kuin nyt löydetty kohde, eikä sitä, miksi se on niin kirkas.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Nature.

JohnCarter

JeeSe kirjoitti:
Ensimmäisenä mieleen tulee sellainen mustan aukon napasuihkukeila, joka sattui osoittamaan suunnilleen tänne päin ja kohde kieppuu hieman pyöriessään jolloin enimmän osan ajasta se osoittaa hieman ohi jolloin se ei ole täältä havaittavissa. Sittemmin kääntyi enemmän poispäin, kun ei enää näkynyt.

Tai sitten ehkä naapurin radiolinkki, kun mikroaaltouuniin tuollainen säännöllinen 18 minuutin sykli kuulostaa vähän häiriintyneelle pidemmän päälle.

Todennäköisesti on pitkän aikavälin pulsseja lähettävä magnetar, mutta voi olla myös musta-aukko. On liian hidas pulsariksi, ja liian nopeasti sykkivä supernovaksi.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein