Keltaiset ylijättiläiset tiiviissä syleilyssä. Kuva: Ohion yliopisto

Parivaljakko voi selittää oudot supernovat.

Ohion yliopiston tähtitieteilijät ovat löytäneet uudenlaisen parivaljakon: kaksi kirkasta ja massiivista tähteä, jotka kiertävät toisiaan niin lähekkäin, että jakavat osan aineestaan muistuttaen kokonaista maapähkinää.

Maasta katsottaessa tähtikaksikko näyttää himmenevän ja kirkastuvan, sillä tähdet ovat vuoroin rinnakkain ja vuoroin toinen toisen edessä. Keltaisesta ylijättiläiskaksikosta muodostuukin niin sanottu pimennysmuuttuja, jollaista tutkijat eivät osaneet odottaa.

Löytö on arvokas, sillä se voi selittää eräiden outojen supernovien olemassaolon. Tavallisesti punaiset ylijättiläiset eli massaltaan yli kymmenen auringon kokoiset tähdet nimittäin vaihtelevat viileämmän punaisen ja kuumemman sinisen vaiheen välillä ja lopulta räjähtävät jommassakummassa vaiheessa.

Keltainen välivaihe on suhteellisen lyhyt, ja siksi keltaisten tähtien supernovaräjähdysten pitäisi olla hyvin, hyvin harvinaisia. Sellaisa on kuitenkin havaittu. Uusi parivaljakko tarjoaa selityksen: ylijättiläiskaksikot voivat viihtyä keltaisina tavallista pidempään. Niiden kehitys on hitaampaa, koska ne jakavat osan massastaan.

Ensimmäinen uudenlainen parivaljakko löytyi maailman suurimmalla kaukoputkella 13 miljoonan valovuoden takaa. Tutkijoita odotti kuitenkin yllätys, kun he selvittivät aiemmista havainnoista, oliko heidän löytönsä todella ainutlaatuinen. Linnunradan seuralaisgalaksista, Pienestä Magellanin pilvestä löytyi nimittäin vastaava, aiemmin väärin tulkittu kohde. Tätä vain 230 000 valovuoden päässä tuikkivaa tähtikaksikkoa voi ihailla myös aivan tavallinen tähtiharrastaja.

”Arvokkaita tähtitieteellisiä löytöjä voi edelleen tehdä jopa omalta takapihalta, kunhan pitää silmät auki”, ihastelee tutkimusta johtanut professori Kris Stanek.

Tutkimuksen julkaisi Astrophysical Journal Letters –lehti.