Banaanikärpäsen kotelovaiheen kehitys häiriintyy helposti, jos jokin tärkeä geeni kytketään pois.

Kolmannes geeneistä on elintärkeitä.

Vakiintuneen käsityksen mukaan eloonjäämisen kannalta tärkeäimmät geenit ovat vanhimpia, koska valintapaine on suojannut niitä muutoksilta evoluutiossa. Uusi Sciencessa julkaistu tutkimus kääntää tämän ajatuksen päälaelleen.

Banaanikärpäsillä tehty tutkimus osoitti, että noin kolmannes geeneistä on ratkaisevan tärkeitä riippumatta siitä, milloin ne ovat päätyneet genomiin. Chicagon yliopiston tutkija Sidi Chen kollegoineen vertasi 12 toisilleen läheisten Drosophila-lajin genomeita ja tunnisti 195 nuorta proteiinia koodaava geeniä, jotka päätyivät kärpästen genomiin välillä kolme miljoonaa vuotta sitten - 35 miljoonaa vuotta sitten.

Tutkijat huomasivat, että kolmannes näistä evoluution mittatikulla uusista geeneistä oli tullut kärpäsille elintärkeiksi. Chenin mukaan näiden geenien poistaminen Drosophilan genomista johti erilaisiin kehityshäiriöihin. Erityisen herkkiä kärpäset olivat näiden geenien menettämiselle toukka- ja kotelovaiheissa, jolloin geenivirheestä seurasi usein kuolema.

Näyttää siltä, että uusista ja vanhoista suunnilleen sama osuus on eloonjäämiselle välttämättömiä, tutkijat sanoivat. Löytö viittaa siihen, että uudet geenit kehittävät tärkeitä toimintoja usein ja nopeasti lajin kehittyessä.