Labradorinnoutajien epigeneettinen kello myötäilee niiden kehitysvaiheita. Kuva: Shutterstock

Koiran biologinen kello tikittää paljon nopeammin kuin ihmisen.

Suositun käsityksen mukaan koiran ikävuosi vastaa seitsemää ihmisen vuotta. Vanha käsitys saattaa perustua ideaan, että koiran keskimääräinen elinikä olisi noin kymmenen vuotta ja ihmisen 70.

Uskomus vaatii päivitystä.

Tutkijat ovat kehittäneet täsmällisemmän tavan laskea koiran ja ihmisen iän vastaavuus. Se perustuu tiettyihin dna:n epigeneetisiin eli geenien ulkopuolisiin muutoksiin, niin sanottuun metylaatioon.

Koirien ja ihmisten dna-molekyyleihin kiinnittyy iän karttuessa metyyliryhmiä, jotka ovat geenien toimintaa sääteleviä kemiallisia yhdisteitä. Tätä metylaatiota voi käyttää ikääntymisen epigeneettisenä kellona.

Tutkijat vertasivat, millaista tahtia nämä epigeneettiset muutokset kertyvät koiralla ja ihmisellä.

Koirien ikä vaihtelee rotujen mukaan paljon. Kun esimerkiksi mastiffit kuolevat noin kuuden seitsemän vuoden iässä, chihuahuat voivat elää 17–18-vuotiaiksi, kertoo Science Alert-sivusto.

Suurista keskimääräisen iän eroista huolimatta eri rotujen koirilla on samanlaiset kehitykselliset, fysiologiset ja sairauksiin liittyvät vaiheet. Esimerkiksi sukukypsyyden ne saavuttavat noin kymmenen kuukauden iässä ja harva koira elää yli 20-vuotiaaksi.

Kalifornian yliopistossa San Diegossa työskentelevät geneetikot Tina Wang ja Trey Ideker työtovereineen keskittyivät tällä kertaa vain yhteen rotuun labradorinnoutajiin. Tutkimalla dna:n metylaatiota vain yhden rodun yksilöillä on helpompi löytää iästä kertovat merkit.

Tuloksistaan tutkijat kertovat biorxiv-sivustolla, joka julkaisee vielä vertaisarvioimattomia tutkimuksia.

Tutkijat analysoivat vähän yli sadan eri-ikäisen labradorinnoutajan dna:n metylaatiota. Nuorin koira oli vain kuukauden ikäinen ja vanhin 16-vuotias.

Koirien perimästä löytyi ihmisen kanssa yhteisiä muutoksia yksilön kehitykseen vaikuttavilta geenialueilta. Näillä alueilla näkyy paitsi ikääntymisen myös ikääntymistä hidastavien toimien vaikutus eri lajeilla. Tällaisia toimenpiteitä, kuten kalorirajoituksia, on kokeiltu hiirillä.

Vastaavuudet koirien ja ihmisten välillä olivat kaikkien selvimmät nuorella ja vanhalla iällä.

”Tiesimme jo ennestään, että koirilla on samoja sairauksia ja ikääntymiseen liittyvää rappeutumista kuin ihmisillä. Tämä tutkimus osoittaa, että ikääntyessä tapahtuu myös samoja molekyylitason muutoksia”, kommentoi Science-tiedelehdessä Washingtonin yliopiston ikääntymistutkija Matt Kaeberlein.

Vastaavuuksista huolimatta koiran epigeneettinen kello tikittää huomattavasti nopeammin kuin ihmisen.

Uusi kaava koiran iän laskemiseksi ihmisiässä ei ole yhtä helppo kuin alussa mainittu seitsemällä kertominen. Kaavassa koiran iän luonnollinen logaritmi kerrotaan luvulla 16 ja saatuun lukuun lisätään 31.

Kaava osuu tutkijoiden mukaan hyvin kehityksellisiin virstanpylväisiin koirilla ja ihmisillä etenkin pentuiässä ja lapsuudessa sekä vanhuudessa.

Esimerkiksi seitsemän viikon ikäinen pentu vastaa noin yhdeksänkuista ihmisvauvaa. Molemmilla alkaa juuri noihin aikoihin hampaiden kasvu.

Koiran pentu jatkaa vauhdilla ikääntymistään jättäen ihmislapsen kauas taakseen. Kaksivuotiaana labradorinnoutaja vastaa keski-ikäistä ihmistä.

Vanhemmiten koiran ikääntymistahti taas hidastuu.

Labradorinnoutajan keskimääräinen odotettavissa oleva elinikä on 12, ja se vastaa ihmisissä 70-vuotiasta. Tämä on myös suurin piirtein ihmisen globaali odotettavissa oleva elinikä.

Matt Kaeberlein tutkii rapamycinin vaikutuksia elinikään nimenomaan koirilla. Oleellisen tärkeää tutkimusta, sillä elinolosuhteet ja ruokavaliot ovat lemmikkikoirilla melko hyvin omistajiaan vastaavat. Itseäni kiinnostaa nuo tutkimukset kovasti.

Iän laskemisessa käytettävä metylaatiokello on horvath epigenetic clock, joka näyttää olevan erittäin vakuuttava biologisen iän määrittäjä.

Hyvä artikkeli, mutta mieluummin olisin lukenut samasta kellosta ihmisiin liittyen. Tosin Mattin rapakokeet kiinnostavat yhdistettynä horvath epigenetic clockiin erityisen kovasti.

MJ

Deimos

Koirat ok, mutta sama kaava kissoille myös. Jos löytyy tarantellalle niin myös. Kuinka vanha 25-vuotias tarantella on ihmisen iässä?

BW kirjoitti: "The mad man from Tikkurila, who eats (drinks) more than he earns!
Einstein:Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Einstein:The most beautiful experience we can have is the mysterious.It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.
Reifengas: Saattaa säilyäkin pimeä markkina jonkin aikaa, mutta ...tuoni vie.Valtion on otettava omansa, huolehdittava omistaan, ja valtio olemme me.