Verhaer Franciscuksen maailmankartta julkaistiin 1618. Antroposeeni oli joidenkin tutkijoiden mukaan edennyt jo vuosia. Kuva: Wikimedia Commons

Vuoden 1610 jää- ja maakerrostumissa näkyy planeetan suuri muutos.

Antroposeenia on ehdotettu uudeksi geologiseksi aikakaudeksi, epookiksi. Se kuvastaisi ajanjaksoa, jolloin ihminen alkoi muuttaa maapalloa perustavasti.

Joukko tutkijoita ehdottaa Nature-lehdessä, että antroposeeni alkoi vuonna 1610. Tuon vuoden jää- ja maakerrostumissa näkyy se muutos, joka alkoi maapallolla jo sata vuotta aiemmin. Ehdotuksesta kertoi myös New York Times

Eurooppalaisten saapuminen Amerikoihin alkoi muuttaa planeettaa perustavasti sata vuotta aiemmin. Kauppa kiihtyi ja kaupan mukana siirtyi lukusia kasvilajeja mantereelta toiselle, sanoo yksi vuotta 1610 ehdottaneista, tutkija Simon Lewis Kalifornian yliopistosta.

Maissia vietiin eteläiseen Eurooppaan, Afrikkaan ja Kiinaan. Peruna tuotiin Etelä-Amerikasta ensiksi Britanniaan ja siitä eteenpäin. Vehnää vietiin puolestaan Pohjois-Amerikkaan. Tämä kaikki näkyy myös siitepölyssä, joka on jäänyt maakerrostumiin.

Eurooppalaiset veivät myös tappavia tauteja Amerikoihin, mikä seurauksena siellä kuoli 50 miljoona ihmistä. Useimmat heistä viljelivät maata. Suuri kuolleisuus vähensi viljelyä. Se muutti kasvillisuutta, mikä näkyy myös maapallon ilmakehän hiilidioksidin määrässä. Sen pitoisuus oli alimmillaan juuri vuonna 1610.

Epookkien tutkijat sanovat, että muutoksen pitää näkyä myös kivistä, maakerrostumista ja jään kerrostumista. Tähän asti aikakausia on määritelty juuri kerrostumien "omalaatuisuuden" avulla.

Muutoksen pitäisi lisäksi näkyä kaikkialla maapallolla. Epookkeja ovat aloittaneet esimerkiksi eliölajien runsastuminen, asteroidien iskut, isot mannerliikunnot ja ilmaston muutokset.

Antroposeenin alkuhetkeksi on ehdotettu myös 1700-luvun puoliväliä. Silloin teollistuminen pääsi kunnolla vauhtiin Britanniassa ja Euroopassa. Myös ensimmäisten ydinkokeiden päivämääriä on ehdotettu.

Antroposeenia pohtii kansainvälinen työryhmä. Se ehdottaa omaa suosikkiaan ensi vuonna.

Sanaa antroposeeni ehdottivat ensi kertaa tutkijat Paul Crutzen and Eugene Stoermer vuonna 2000. Virallisesti koko ihmiskunta elää nyt holoseenia. Se alkoi yli 11 700 vuotta sitten, kun viime jääkausi päättyi. Arvostelijoiden mukaan on turha etsiä yhtä vuotta tai päivää, koska epookkeja lasketaan jopa miljoonien vuosien aikajaksoissa.