Veikeä otus osoittautui omaksi lajikseen. Kuva: Francesco Rovero

Harvinaisen suuri hyppypäästäinen asustaa Tansanian uhanalaisissa vuoristometsissä.

Uuden nisäkäslajin löytymien on nykyisin harvinaista herkkua. Eräs hyppypäästäislaji on kuitenkin tähän asti onnistunut piileskelemään tutkijoita Tansanian sademetsien peittämillä vuorilla.

Italialaisen Trenton luonnontieteellisen museon tutkija Francesco Rovero sai oudon näköisen ja epätavallisen suuren hyppypäästäisen ensi kertaa kameransa tähtäimeen pari vuotta sitten. Nyt hän on tunnistanut sen aivan uudeksi lajiksi yhdessä San Franciscon luonnontieteellisen museon tutkijan Galen Rathbunin kanssa.

Hyppypäästäiset ovat nimestään huolimatta lähempää sukua esimerkiksi norsuille, merilehmille ja maasioille kuin päästäisille. Pienten hyönteissyöjien tuntomerkkeihin kuuluuvat pitkät jalat ja norsumainen kärsä.

Vastikään löydetyt karvapallot painavat noin 700 grammaa, neljänneksen enemmän, kuin mitkään muut tunnetut hyppypäästäiset. Niiden tuntomerkkeihin kuuluu myös harmaa naama ja pikimusta alaruumis.

Uusi laji sai tieteelliseksi nimekseen Rhynchocyon udzungwensis. Nimi viittaa löytöalueeseen, eteläisen Tansanian Eastern Arc -vuoriin kuuluvaan Udzungwaan. Laji näyttää elävän vain muutamissa metsälaikuissa korkealla vuoristossa ja on hyvin harvinainen, kuten muutkin kookkaat metsähyppypäästäiset.

Eastern Arc -vuoret luetaan maailman luonnon monimuotoisuuden rikkaimpiin tihentymiin ja uhanalaisiin kohteisiin. Suomi on osallistunut alueen sademetsien suojeluun.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Zoology.