Kuva: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

Tähtitieteilijät ovat löytäneet tunnetuista eksoplaneetoista kummallisimman.

Tähtitieteilijät ovat paikallistaneet tähän saakka oudoimman eksoplaneetan. Sen aine on korkkia kevyempää, joten se kelluisi vedessä erinomaisesti.

Uusi eksoplaneetta on nimetty HAT-P-1:ksi, koska se löytyi niin sanotun HAT-verkoston kaukoputkilla. Se kiertää 450 valovuoden päässä olevan kaksoistähden toista jäsentä.

HAT-P-1:sen säde on 1,38 kertaa Jupiterin säde, mutta sillä on massaa vain puolen Jupiterin verran. ”Tämän planeetan tiheys on neljännes veden tiheydestä”, sanoo Gaspar Bakos Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics -keskuksen tiedotteessa. ”Se kelluisi kylpyammeessa jos vain jostain löytyisi tarpeeksi iso amme. Saturnuskaan ei uppoaisi, mutta uusi tuttavuus kelluisi lähes kolme kertaa korkeammalla.”

Kevyt planeetta löytyi, kun se kulki keskustähtensä editse himmentäen tätä aavistuksen. Ylikulusta saadaan laskettua planeetan tiheys.

HAT-P-1 on 24 prosenttia suurempi kuin sen massa teorioiden mukaan edellyttää. Tutkijat tuntevat toisenkin kevyen luokan planeetan: HD209458b on 20 prosenttia suurempi kuin teorioiden yhtälöt ennustavat.

Yksi omituisuus voi aina olla sattuma, mutta kaksi vaatii jo selitystä. Toistaiseksi tutkijat eivät ymmärrä, miten planeetasta voi kehittyä yhtä kevyitä kuin HAT-P-1 ja HD209458b ovat.