Toyota FCHV -vetypolttokennoauto. 
Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_FCHV.jpg>Wikimedia Commons</A>.
Toyota FCHV -vetypolttokennoauto. Kuva: Wikimedia Commons.

Kaksimetallinen polttokennon katalyytti on nykyisiä paljon tehokkaampi.

Washingtonin yliopiston materiaalitekniikan tutkijat St. Louisissa ovat kehittäneet kaksimetallisen polttokennojen tekniikan, joka on kahdesta viiteen kertaan nykyisiä katalyyttejä tehokkaampi.

Uusi tekniikka voi vihdoin mahdollistaa jo vuosikymmeniä odotetut kustannustehokkaat polttokennot.

Younan Xian johtama ryhmä kehitti katalyytin yhdistämällä nanomittakaavassa palladium- ja platinaosia.

Xian kehittämä tekniikka tuotti huoneenlämmössä 2,5-kertaisen sähkötehon suhteessa käytettyyn platinaan verrattuna parhaisiin nyt kaupallisessa käytössä oleviin katalyytteihin.

Tyypillisessä polttokennon käyttölämpötilassa 60 celsiusasteessa se lähes saavutti Yhdysvaltain energiaministeriön tavoitteet. Ministeriö on arvioinut, että polttokennojen kaupallinen läpimurto edellyttää erittäin kalliin platinan tarpeen vähentämistä katalyytissä neljäsosaan nykyisestä.

Tutkimus julkaistiin Science-lehdessä tällä viikolla.

Xian ryhmä tutkii myös mahdollisuuksia lisätä katalyyttiin muita jalometalleja kuten kultaa, jolloin katalyytistä tulisi kolmimetallinen. Kullan on osoitettu hapettavan häkää, mikä suojaisi katalyyttiä hiilimonoksidin - joidenkin polttoaineiden sivutuote - aiheuttamilta vaurioilta.