Bisfenoli-A:n käyttö on kielletty Suomessa tuttipulloissa, mutta muissa astioissa ja pakkauksissa se on yhä käytössä. Kuva: Ananyaalien, Wikimedia Commons.

Kiistellyn muovinpehmentimen vaihtoehdot eivät välttämättä ole sen turvallisempia.

Bisfenoli-A (bpa) on kemikaali, jota käytetään muun muassa muovisissa astioissa, kuiteissa sekä säilyketölkkien ja vesijohtojen sisäpinnoissa. Se on useissa tutkimuksissa yhdistetty erilaisiin terveyshaittoihin syövästä hedelmällisyysongelmiin ja oppimisvaikeuksiin.

Vaikka näyttö kemikaalin vaaroista on vielä osittain ristiriitaista, sille yritetään kiivaasti löytää korvaajaa. Nyt tutkijat ovat kehittäneet halvan ja nopean tavan mitata näiden vaihtoehtojen terveysvaikutuksia. Tutkimusryhmä raportoi tuloksistaan Chemistry & Biology -lehdessä.

Uudessa, elävillä soluilla tehdyssä laboratoriokokeessa pystyttiin kartoittamaan, miten 18 bpa:lle vaihtoehtoista bisfenoliyhdistettä vaikuttavat solujen estrogeeniresepteroihin. Estrogeenireseptorit kiinnostavat tutkijoita, sillä bpa imitoi kehossa naishormoni estrogeenia. Se on niin kutsuttu hormonihäirikkö.

Tutkijat altistivat soluja erilaisille määrille bpa:n vastineita ja tarkkailivat tehokkaiden mikroskooppien ja automaattisen kuvantunnistuksen avulla, miten eri kemikaalit vaikuttavat solujen toimintoihin.

Tulokset osoittivat, että bpa:n tapaan monet muutkin bisfenolit vaikuttavat estrogeenireseptorien toimintaan. Yksittäisen kemikaalin vaikutus saattaa olla toimintaa kiihdyttävä, vaimentava tai kumpaakin yhtä aikaa.

Tutkijat kuvaavat menetelmäänsä läpimurtona muovien terveysvaikutusten tutkimuksessa, sillä sen avulla pystytään keräämään ja analysoimaan valtava määrä tietoa yksittäisen kemikaalin vaikutuksista solun eri toimintoihin. Tarvitaan kuitenkin vielä lisää tutkimusta, jotta solutasolla havaittujen vaikutusten merkitystä ihmisen terveydelle voidaan ymmärtää.