Japanilaisbiologit ovat löytäneet aiemmin tuntemattoman valaslajin, joka kuuluu hetulavalaiden sukuun. Sen tieteellinen nimi on Balaenoptera omurai, kertoo Nature. Nimi kunnioittaa edesmennyttä valastutkijaa H. Omuraa.
Tutkimuksessa tunnistetut...

Tutkimuksessa tunnistetut kahdeksan omurai-valasta olivat perua japanilaisten kalastusalusten 70-luvun pyyntiretkistä. Määritys tehtiin maahan haudatuista jäänteistä ulkoisten piirteiden ja luuston perusteella. Sillivalasta (Balaenoptera physalus) muistuttava tulokas on kahdeksas tunnettu hetulavalas. Liki 30-metriseksi kasvava ja 30-75 tonnia painava sillivalas on lajinsa nopeimpia: se voi liikkua jopa 37 kilometrin tuntinopeudella. Balaenoptera omurai on sillivalasta pienempi, yli 12-metrinen. Sitä tavataan muuan muassa Japaninmerellä ja itäisellä Intian valtamerellä.

Uudet nisäkäslöydöt - varsinkin näin suuret kokoiset - ovat hyvin harvinaisia. Maailmassa arvioidaan olevan noin 10-100 miljoonaa eliölajia. Niistä valtaosa on kaloja, hyönteisiä, sieniä ja mikrobeja.