Video kuvasi luonnonvaraisen uudenkaledonianvariksen tekemisiä pyrstösulkien välistä (punainen nuoli). Kuva: Jolyon Troscianko

Lintumaailman Puuha-Pete on kekseliäs myös luonnossa.

Uudenkaledonianvarikset (Corvus moneduloides) tunnetaan taitavina ja kekseliäinä työkalujen käyttäjinä. Kaikki tutkimukset lintujen työkalujen soveltamisesta on kuitenkin tehty laboratoriossa tai manipuloiduissa tilanteissa, jossa linnut saattavat esittää tutkijoille opetettuja taitoja. Sen sijaan juuri mitään ei ole tiedetty siitä, hyödyntävätkö myös luonnonvaraisena elävät linnut apuvälineitä.

Asian selvittääkseen Oxfordin yliopiston tutkijat asensivat kevyen videokameran 18 luonnonvaraisena elävän variksen pyrstöön ja seurasivat niiden elämää usean päivän ajan. Koska uudenkaledonianvarikset ovat hyvin arkoja ja elävät tiheissä metsissä, niiden seuraaminen muuten olisi ollut mahdotonta.

Videokuva paljastikin uutta tietoa varisten elämästä. Ilmeni, että ne hakevat ravintonsa pääsääntöisesti maasta, eivätkä kalastelemalla sarvijäärien toukkia lahopuista, kuten tähän asti on ajateltu.

Tutkimus osoitti myös, että varikset käyttävät luonnossakin työkaluja: kokelaslinnut kaivoivat niiden avulla toukkia, kotiloita ja pieniä liskoja maan alta. Välillä varis saattoi laskea työkalun maahan ja jatkaa kaivamista nokallaan, ja ottaa työkalun hetken kuluttua uudelleen käyttöön. Kolme varttia kestäneen kaivuu-urakan aikana eräs varis käytti kolmea eri työkalua.

Kun varikset vaihtoivat paikkaa, ne ottivat usein työkalun mukaansa. Tutkimusta johtaneen Christian Rutzin mukaan varikset saattavat säästää hyvät työkalut ja käyttää niitä toistuvasti.

Tulokset julkaisi Science verkkosivullaan.