Kuvapörssi.

Kansainvälinen tutkimusryhmä löysi kahdeksan dna-aluetta, joilla on yhteys verenpaineeseen - näistä kuusi on uusia löytöjä.

Eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat ovat päässeet laajassa yhteishankkeessa kahdeksan verenpaineeseen vaikuttavan geenin jäljille. Kuutta löydetyistä dna-alueista ei aiemmin oltu lainkaan osattu yhdistää verenpaineen säätelyyn.

Nature Geneticsissä julkaistu tutkimus analysoi 130 000 yksilön geenitietoja.

"Tämä on suuri edistyaskel koska nyt tunnistettiin uusia mekanismeja, jotka laajentavat käsitystämme verenpaineen säätelystä ja jotka auttavat löytämään kohteita uusille verenpainelääkkeille", tutkimusraportin ensimmäinen kirjoittaja Christopher Newton-Cheh sanoi.

Verenpainetaudin tutkimus on vaikeaa, koska niin moni geneettinen ja ympäristötekijä vaikuttaa verenpaineen pysyvään kohoamiseen. Erityisen suurta aineistoa tarvitaan sellaisten geenipoikkeamien tunnistamiseen, joilla on kohtuullisen pieni vaikutus.

Tutkijat tekivät meta-analyysin 17 genominlaajuisesta tutkimuksesta, joissa tutkittiin muun muassa osallistujien verenpainetta.

Yli 34 000:n eurooppalaista alkuperää olevan ihmisen 2,5 miljoonan dna-poikkeman analyysi yksilöi useita kromosomialueita, joissa verenpaineeseen vaikuttavat geenit näyttäisivät sijaitsevan.

Ensimmäisen vaiheen meta-analyysin tulosten vahvistamiseksi tehtiin kaksi lisäanalyysiä vielä laajemmalla joukolla eurooppalaisia sekä 12 300 aasialaisesta. Näissä analyyseissä kiinnitettiin huomiota 12 geenipoikkeamaan, jotka eniten vaikuttivat olevan yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen.

Analyysit yhdessä yksilöivät kahdeksan geenialuetta, jotka liittyivät sekä ylä- että alapaineeseen ja verenpainetaudin riskiin.

Yhdellä alueista on geenejä, jotka vaikuttavat verisuonten veltostumiseen ja jotka myös säätelevät natriumin erittymistä munuaisissa.

Toisen uudessa tutkimuksessa yksilöidyn alueen tiedetään sisältävän geenin, joka on harvinaisen perinnöllisen verenpainetaudin muodon riskitekijä. Muilla kuudella alueella ei tiedetty ennestään olevan yhteyttä verenpaineeseen.

"Seuraava vaihe tutkimuksessamme keskittyy tunnistamaan, mitkä geenit näillä alueilla ovat verenpainetaudin syynä selventämällä, miten ne vaikuttavat verenpaineeseen ja päättelemällä, miten niiden vaikutusmekanismiin voi puuttua.