Kuvapörssi.

Kansainvälinen tutkimusryhmä löysi kahdeksan dna-aluetta, joilla on yhteys verenpaineeseen - näistä kuusi on uusia löytöjä.

Eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat ovat päässeet laajassa yhteishankkeessa kahdeksan verenpaineeseen vaikuttavan geenin jäljille. Kuutta löydetyistä dna-alueista ei aiemmin oltu lainkaan osattu yhdistää verenpaineen säätelyyn.

Nature Geneticsissä julkaistu tutkimus analysoi 130 000 yksilön geenitietoja.

"Tämä on suuri edistyaskel koska nyt tunnistettiin uusia mekanismeja, jotka laajentavat käsitystämme verenpaineen säätelystä ja jotka auttavat löytämään kohteita uusille verenpainelääkkeille", tutkimusraportin ensimmäinen kirjoittaja Christopher Newton-Cheh sanoi.

Verenpainetaudin tutkimus on vaikeaa, koska niin moni geneettinen ja ympäristötekijä vaikuttaa verenpaineen pysyvään kohoamiseen. Erityisen suurta aineistoa tarvitaan sellaisten geenipoikkeamien tunnistamiseen, joilla on kohtuullisen pieni vaikutus.

Tutkijat tekivät meta-analyysin 17 genominlaajuisesta tutkimuksesta, joissa tutkittiin muun muassa osallistujien verenpainetta.

Yli 34 000:n eurooppalaista alkuperää olevan ihmisen 2,5 miljoonan dna-poikkeman analyysi yksilöi useita kromosomialueita, joissa verenpaineeseen vaikuttavat geenit näyttäisivät sijaitsevan.

Ensimmäisen vaiheen meta-analyysin tulosten vahvistamiseksi tehtiin kaksi lisäanalyysiä vielä laajemmalla joukolla eurooppalaisia sekä 12 300 aasialaisesta. Näissä analyyseissä kiinnitettiin huomiota 12 geenipoikkeamaan, jotka eniten vaikuttivat olevan yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen.

Analyysit yhdessä yksilöivät kahdeksan geenialuetta, jotka liittyivät sekä ylä- että alapaineeseen ja verenpainetaudin riskiin.

Yhdellä alueista on geenejä, jotka vaikuttavat verisuonten veltostumiseen ja jotka myös säätelevät natriumin erittymistä munuaisissa.

Toisen uudessa tutkimuksessa yksilöidyn alueen tiedetään sisältävän geenin, joka on harvinaisen perinnöllisen verenpainetaudin muodon riskitekijä. Muilla kuudella alueella ei tiedetty ennestään olevan yhteyttä verenpaineeseen.

"Seuraava vaihe tutkimuksessamme keskittyy tunnistamaan, mitkä geenit näillä alueilla ovat verenpainetaudin syynä selventämällä, miten ne vaikuttavat verenpaineeseen ja päättelemällä, miten niiden vaikutusmekanismiin voi puuttua.

Elimistö reagoi henkiseen uhkaan kuin fyysiseen vammaan tai bakteerien hyökkäykseen. Kuva: Intermountain Medical Center

Apea ja toivoton mieli käynnistää aivoissa tulehdusreaktion.

Noin kolmannes masennuspotilaista ei saa lievitystä tavallisista depressiolääkkeistä, jotka säätävät hermovälittäjäaineita. Tulevaisuudessa heille voi löytyä helpotusta tulehduslääkkeistä.

Idean juuret vievät autoimmuunisairauksien, kuten nivelreuman ja psoriaasin, hoitoon. Näissä taudeissa elimistön immuunijärjestelmä kääntyy itseään vastaan ja nostattaa tulehduksen.

Kun autoimmuunisairauksia alettiin hoitaa uudenlaisilla tulehduslääkkeillä, esiin nousi odottamaton sivuvaikutus. Potilaat, jotka kärsivät masennuksesta, kertoivat mielialansa kohentuneen. Vaikka psoriaasi tai reuma ei hävinnyt, masennusoireet lievittyivät.

Immuunireaktion ja mielen kytköksestä todistavat myös kokeet, joissa terveille ihmisille on annettu tulehdusta nostattavaa ainetta. He ovat saaneet sivutuotteena masennusoireita.

Nyttemmin masentuneiden aivoista on löytynyt myös suoraan tulehduksen merkkejä. Ensin kanadalaistutkijat havaitsivat, että aivojen puolustussolut toimivat sitä vilkkaammin, mitä vakavampi masennus on. Äskettäin brittitutkijat huomasivat, että nämä mikrogliasolut ovat erityisen aktiivisia niillä, jotka hautovat itsemurha-ajatuksia.

Ensi vuonna Britanniassa on tarkoitus aloittaa kokeet, joissa testataan tulehduslääkkeiden tehoa masennukseen.

Esivanhempamme hyötyivät

Ihmislajin menneisyydessä masennuksen tapainen apeus on ollut hyödyllinen reaktio. Menetyksen tai muun koettelemuksen kohdattua oli hyvä vetäytyä omiin oloihinsa miettimään, mitä tapahtui ja miten voisi välttää vastaavat ikävyydet tulevaisuudessa.

Väliaikaiseksi tuumaus- ja latautumistauoksi kehittynyt alavire pitkittyy nykyään turhan usein masennukseksi – ja nyt näyttää siltä, että syy – ainakin yksi syy – on tulehdustila.

Tämän otaksuman mukaan elimistön puolustusjärjestelmä ei aktivoidukaan ainoastaan fyysisistä vammoista tai taudinaiheuttajien hyökkäyksistä vaan myös henkisistä uhkista, kuten stressistä ja yksinäisyydestä, jotka ovat nyky-yhteiskuntien vitsauksia.

Psyykkisen stressin ja immuunipuolustuksen yhteys käy järkeen evoluution näkökulmasta. Ammoisissa oloissa stressaavat tilanteet, kuten metsästys tai arvovaltakamppailu, saattoivat johtaa loukkaantumiseen. Siksi evoluutio kenties suosi yksilöitä, jotka virittivät tulehdusreaktion jo etukäteen mahdollisen vaurion varalta.

Ajatuksen puolesta on jo saatu kokeellista näyttöä.

Eräässä tutkimuksessa terveiden koehenkilöiden piti valmistella ja pitää puhe kriittiselle yleisölle. Tilanne nostatti elimistön tyypilliseen taistele tai pakene -tilaan. Syke nousi, ja stressihormoni kortisolin eritys kiihtyi. Reaktio ei yllättänyt, sillä julkinen puhuminen pelottaa monia ihmisiä.

Yllättävämpää oli se, että esiintymisjännitys lisäsi myös tulehdusta edistäviä aineita eli sytokiineja veressä. Elimistö käynnisti siis suojauksen, vaikka ainoa uhka, joka ilmassa leijui, oli omanarvontuntoon kohdistuva uhka.

Joulukuun Tiede-lehdessä on koosteartikkeli, jossa Sanoman tiedetoimitus ennakoi ensi vuoden tieteellisiä puheenaiheita. Tiede-lehden psykologiantoimittaja Mikko Puttosen katsaus masennuksen uusista tulkinnoista ja hoidoista on yksi niistä.

Kiinnostavia uutisia odotetaan myös näistä:

• Kuka voittaa suuren kuukisan?
  • Pääseekö uudenlainen geeniruoka kauppoihin?
  • Parantaako modulaarinen reaktori ydinvoiman turvallisuutta?
  • Miten lämpeneminen sorkkii säitä?
  • Lunastaako kvanttitietokone lupauksensa?
  • Kulkeutuuko merten muoviroska kaloista ihmiseen?

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin Digilehdet-palvelussa kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta artikkelilinkistä.

Eliöt voivat itsekin silputa muovipussin mereen