Karvaa kasvattavat solut syntyvät hiusnystyssä (dermal papilla).

Ihmisen hiusnystysiirteet toimivat 40 vuoden yrittämisen jälkeen.

Jo yli 40 vuotta sitten jyrsijöiden ihoon onnistuttiin solusiirroilla kasvattamaan uusia karvatuppia, mutta ihmisellä sama ei ole onnistunut. Tuore tutkimus osoittaa, että siirtoa varten viljeltyjen hiusnystysolujen geenitoiminta muuttuu tavallisessa soluviljelmässä vääränlaiseksi. Tilanne voidaan ainakin osittain korjata kasvattamalla soluja roikkuvissa nestepisaroissa, raportoivat yhdysvaltalaiset ja brittiläiset tutkijat Pnas-lehdessä.

Hiusnysty sijaitsee ihon kunkin karvatupen pohjalla, ja sen solut ovat ainoita soluja, jotka voivat saada ihon kasvamaan karvaa. Claire Higgins Columbian yliopistosta New Yorkista kollegoineen havaitsi, että tavalliseen tapaan eli rinnakkain viljelymaljan pohjalla kasvatetut ihmisen hiusnystyn solut muuttavat geeniensä säätelyä niin, että karvantuottokyky häviää.

Ratkaisuksi tutkijat oivalsivat hiusnystysolujen kasvattamisen enemmän kolmiulotteisesti, kuten ne ihon sisälläkin kasvavat. Uusissa viljelmissä ne kasvatettiin pyöreiksi rypäiksi ravintoliuospisaroissa, jotka roikkuivat steriilien petrimaljojen kannen sisäpinnassa. Näiden solujen geenitoiminta pysyi lähempänä alkuperäistä.

Seuraavaksi tutkijat kokeilivat siirtää solyrypäitään ihmisihon sisään, käytännössä esinahkaihoon, jota oli poistettu vauvoilta. Iho istutettiin kasvamaan hiirten selkään, ja kuudessa viikossa se alkoi kuin alkoikin tuottaa karvatuppia ja karvaa. Ei tosin sataprosenttisesti: viisi seitsemästä yrityksestä onnistui.

Tarvitaan lisää tutkimuksia osoittamaan, kelpaako menetelmä esimerkiksi kaljuuden hoitoon. Ainakin viljelmät auttanevat etsimään karvankasvuun vaikuttavia lääkkeitä.