Kiinalainen syöpäpotilas tutkii röntgenkuvia sairaalassa Pekingissä. Kuva ei liity uutisen käsittelemään tutkimukseen. Kuva: KIM KYUNG-HOON / Reuters

Crispr-tekniikalla muokattuja soluja annettiin ensi kertaa ihmiselle.

Kiinalaiset geenitutkijat ovat lokakuussa ensi kertaa injektoineet ihmiseen soluja, joiden geenejä on muokattu crispr-cas9-geenitekniikalla.

Syöpätutkija Lu You Sichuanin yliopistosta Chengdussa siirsi muunnettuja soluja potilaaseen, jolla on aggressiivinen keuhkosyöpä. Työ tehtiin West Chinan sairaalassa, joka sijaitsee myös Chengdussa.

Käytetty tekniikka on yksinkertaisempi ja tehokkaampi kuin muut geenimuokkauksen tekniikat, joita on kokeiltu.

Kiinan koe luultavasti nopeuttaa kisaa saada se käyttöön kaikkialla maailmassa, sanoo syöpätutkija Carl June. Hän on erikoistunut immuunihoitoihin Pennsylvanian yliopistossa Philadelphiassa.

June uskoo, että koe voi käynnistää jonkinlaisen biolääketieteen kaksintaistelun Kiinan ja Yhdysvaltojen välille.

”Ja kilpailu yleensä kohentaa lopputuotetta”, June sanoo Nature-lehdessä.

June on tieteellinen neuvonantaja kokeessa, jossa crispr-hoitoa kohdistetaan Yhdysvalloissa syöpäpotilaiden solujen kolmeen geeniin. Hän uskoo, että kokeisiin päästään vuoden 2017 alussa.

Maaliskuussa 2017 puolestaan ryhmä Pekingin yliopistossa uskoo aloittavansa tutkimuksen, jossa crisprin avulla hoidetaan virtsarakon, eturauhasen ja munuaisten syöpiä.

Kiinalaisen Lu Younin hoitokokeessa tutkijat ottivat immuunisoluja potilaan verestä. Sitten soluista poistettiin crispr-menetelmällä geeni, joka koodaa proteiinia nimeltä pd-1. Tavallisesti se jarruttaa solun immuunivastetta. Syöpä osaa hyödyntää tätä, kun se leviää elimistössä.

Lu You viljeli käsiteltyjä soluja, jolloin niiden määrä lisääntyi. Sitten hän injektoi soluja keuhkosyöpäpotilaaseen. Ajatuksena on, että ilman pd-1:ta immuunisolut alkavat nujertaa syöpäsoluja.

Lu You kertoo, että potilas saa vielä toisen injektion, mutta hän kieltäytyi kertomasta yksityiskohtia viitaten potilasturvaan.

Jatkossa Lun ryhmä aikoo hoitaa kymmentä henkilöä. Kukin heistä saa 2–4 ruisketta. Potilaita seurataan puoli vuotta. Sinä aikana ehkä jo nähdään, miten injektiot vaikuttavat.