Becquerel-kraaterin uurteiden vaaleus lienee peräisin veden kuljettamista mineraaleista. Siniset alueet ovat hiekkadyynejä. Kuva: Science

Virtaava neste on valkaissut Orbiter-luotaimen kuvaamat uurteet, arvioivat Mars-tutkijat Yhdysvaltain tiedeviikolla.

Uudet värikuvat Marsin pinnasta osoittavat, että jokin neste on kerran virrannut Candor Chasma -kanjonin kalliopinnalla. Nasan Mars Reconnaissance Orbiter-luotaimen kuvissa näkyy kymmeniä yhdensuuntaisia uurteita, joiden reunat hohtavat vaaleina.

Mars-tutkijat arvioivat Yhdysvaltain tiedeviikolla, että jonkin nesteen kuljettamat mineraalit ovat ikäänkuin sementoineet kallion pinnan ja valkaisseet sen. Todennäköisesti virrat ovat olleet vettä, nestemäistä hiilidioksidia tai molempia, sanoi Chris Okubo Arizonan yliopistosta.

Epäselvää on, virtasiko vesi kanjonissa sen aukeamisen jälkeen vai sijaitsiko muodostuma silloin vielä Marsin pinnan alla. Jäljet voivat kuitenkin olla miljoonia tai miljardeja vuotta vanhat.
Siellä missä on ollut vettä, on saattanut olla myös elämää. Mikäli vesi on virrannut maan alla, elämän vaatiman energian on täytynyt tulla muualta kuin auringosta, esimerkiksi veden kanssa reagoineista mineraaleista.

Tuoreet kuvat ja tutkimuksen julkaisi Science.