Jo puolen tunnin kävelylenkki joka toinen päivä auttaa ehkäisemään kakkostyypin diabetestä.

Jo noin puoli tuntia reipasta kävelyä tai muuta liikuntaa joka toinen päivä ennaltaehkäisee tyypin 2 diabetesta tai ainakin hidastaa sen puhkeamista. Täysin passiivinen elämäntapa sen sijaan lisää aikuistyypin diabeteksen riskiä huomattavasti.

Tutkimus perustuu Jyväskylän ja Helsingin yliopistojen yhteistyössä tekemään kaksostutkimukseen, jossa tutkittavia seurattiin 28 vuoden ajan. 

Katja Waller tutki liikuntatieteen väitöskirjassaan liikunnallisen aktiivisuuden merkitystä kroonisten ja metabolisen oireyhtymän sairauksien puhkeamiseen sekä ennenaikaisiin kuolemiin. Waller tutki kaksospareja, jotka erosivat toisistaan liikunta-aktiivisuuden suhteen.

Kun liikunnallisesti ei-aktiivisia kaksosia verrattiin heidän liikunnallisesti aktiivisiin sisaruksiinsa, todettiin, että jo vähäinen aktiivisuus puolitti riskin sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Tulokset osoittivat, että vapaa-ajan liikunta ehkäisee aikuisiän diabeteksen puhkeamista myös silloin, kun perimän ja alkutilanteen painon vaikutukset on huomioitu.

Pitkäaikainen liikunta-aktiivisuus aikuisiässä näkyi myös keskimäärin kahdeksan senttiä pienempänä vyötärönympäryksenä verrattuna ei-aktiivisiin kaksosiin.

Liikunnallisesti aktiivisilla kaksosilla oli vähemmän korkeaa verenpainetta, vähemmän tarvetta psyykelääkkeille tai sairaalahoidolle sekä pienempi riski kuolla ennenaikaisesti. He olivat haastattelujen perusteella ei-aktiivisia tyytyväisempiä elämäänsä.

"Perimällä voi olla vaikutuksia useampiin verisuoni- ja aineenvaihdunta sairauksien riskitekijöihin, mutta etenkin vyötärönympäryksen kasvamisen ja tyypin 2 diabeteksen ilmaantumisen kohdalla liikunnan ennaltaehkäisevä vaikutus on suuri", Waller toteaa.

Lähde: Jyväskylän yliopisto