Japanissa autokanta on paljon nuorempaa kuin Suomessa. Kuva: Shutterstock
Japanissa autokanta on paljon nuorempaa kuin Suomessa. Kuva: Shutterstock

Jos japanilaiset malttaisivat ajaa vanhemmilla autoilla, päästöjä syntyisi miljoonia tonneja vähemmän, uusi tutkimus kertoo.

Onko oikeasti ilmaston kannalta parempi ostaa uusi auto, vai eikö sittenkin kannattaisi ensin ajaa vanha loppuun?

Vastaus ei ole yksiselitteinen. Vaikka uusi auto kuluttaisi vähemmän polttoainetta, syntyy sen valmistuksesta kuitenkin paljon hiilidioksidipäästöjä.

Uusi japanilaistutkimus osoittaa, että joskus voi olla eduksi ajaa vanhoilla autoilla vielä hieman pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Asiaa laskivat Kyushun ja Oitan yliopistoissa työskentelevät ympäristötaloustieteen tutkijat Shigemi Kagawa ja Yuya Nakamoto artikkelissaan, joka on julkaistu Journal of Industrial Ecology -tiedelehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kagawa tiivistää pulman pähkinänkuoressa:

"Mitä useammin vaihdat uuteen autoon, sitä enemmän päästöjä syntyy. Asia pätee myös sähköautoihin, sillä kun uusien autojen kysyntä nousee, valmistuksen kustannuksia myös tulee enemmän", Kagawa sanoo tutkimuksen tiedotteessa.

Kaksikko mallinsi tutkimuksessaan japanilaisen autokannan päästöjä vuosina 1990–2016.

He ottavat laskelmissaan huomioon sen, kuinka kauan ensimmäinen omistaja käyttää uutta autoaan ja montako omistajaa autolla on sen jälkeen, ennen kuin auto lopulta romutetaan.

Tutkijat päätyvät yllättävään lopputulokseen: jos japanilaiset malttaisivat ajaa vanhemmilla autoilla, liikennepäästöjä syntyisi miljoonia tonneja vähemmän.

Jos siis ikääntyviä japanilaisautoja olisi vuosivälillä 1990–2016 ylipäänsä pidetty tien päällä kymmenen prosenttia kauemmin ennen romutusta, tutkittuna ajanjaksona hiilidioksidipäästöissä olisi säästetty 31 miljoonaa tonnia. Se vastaa noin prosenttia Japanin liikennepäästöistä.

Myös jos uuden auton ostaja malttaisi pitää tätä uutta autoaan vielä vajaan vuoden nykyistä pidempään ennen kuin tilaa uuden, voitaisiin myös saavuttaa vastaava noin prosentin säästö kokonaispäästöissä.

Ja kääntäen: jos Japanin autokantaa olisi nuorennettu vielä nykyistä tehokkaammin, päästöt olisivat vain kasvaneet.

"Voimme vähentää päästöjä ajamalla autoillamme kauemmin, ja vaikutus on sitä suurempi, mitä uudemman ja polttoainetaloudellisemman auton jo omistaa. Ennen uuteen vaihtoa kannattaa siis miettiä, voisiko vanhasta vielä tiristää muutaman kilometrin", Kagawa sanoo tiedotteessa.

On tärkeää kuitenkin huomata, että Japanin autokanta on huomattavan nuorta.

Japanissa autot romutetaan keskimäärin jo 13-vuotiaina. Meillä ne ovat silloin vasta keski-iässä. Suomessa autojen keskimääräinen romutusikä on peräti yli 21 vuotta.

Suomessa autokanta taas on jo niin vanhaa, että meikäläisistä kulkineista on jo tiristetty nämä tutkimuksen esittämät hyötykilometrit.

Käytännössä uusi auto on aina vanhaa ympäristöystävällisempi, kunhan se kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin entinen, ja kunhan autolla ajaa tarpeeksi kauan.

SamBody
Seuraa 
Viestejä8903

Turhaa sievistelyä. AINA on kannatavampaa käyttää kerran valmistettu tuote järkevän käyttöiän loppuun saakka kuin rynnätä hankkimaan uutta - siis luonnonvarojen käyttämisen kannalta.

Mutta tämä voi olla ilmastokerettiläistä ajattelua....

http://www.vapaakielivalinta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

  • ylös 10
  • alas 0
Brainwashed
Seuraa 
Viestejä18733

Uuden sähköauton valmistus ja realistisen ”elinkaaren” hiilijalanjälki aina kierrätykseen on käytännössä jotain 20 kertainen verrattuna 1970 alun pikkuautoon, esim. Renault 4cv tai Ford Fiesta, mahdollisesti jopa huomattavasti enemmän, mutta sen tiedämme tarkalleen vasta sitten kun ensimmäiset muutamat miljoonat romuakut on käsitelty ja hävitetty.

Vaihtelu virkistää

Sisältö jatkuu mainoksen alla