Kuvapörssi
Kuvapörssi

Yrityksen nimi vaikuttaa etenkin uusien osakkeiden suosioon.

Surkea uutinen monelle suomalaisyritykselle: helposti lausuttavan firman osakkeet pärjäävät paremmin pörssissä.

Näin väittävät Princetonin yliopiston psykologit Danny Oppenheimer ja Adam Alter. Kaksikko havaitsi, että sijoittajat ostavat todennäköisemmin pörssitulokkaiden osakkeita, mikäli niiden nimi on helppo lausua. Jopa firman nimilyhenne vaikuttaa ostohanakkuuteen: esimerkiksi BAL-lyhenteiset osakkeet päihittävät BDL-nimiset varsinkin vaihdon ensimmäisinä päivinä.

"Tutkimuksemme osoittaa, että sijoittaminen ei ole niin järkiperäistä toimintaa kuin uskotaan", Oppenheimer sanoo yliopistonsa tiedotteessa.

Tutkimuksen julkaisi Proceedings of the National Academy of Sciences.