Juoksutossujen trendi on paksuuntuva pohja. Kuva: Rio Gandara / HS
Juoksutossujen trendi on paksuuntuva pohja. Kuva: Rio Gandara / HS

Jalan oma jousto heikkenee huippuunsa vaimennetussa tossussa.

Juoksukenkiä on vuosikymmenten ajan kehitetty yhä tukevammiksi ja vaimentavammiksi. On ajateltu, että paksumpi ja pehmeämpi vaimentaa juoksun iskukuormitusta.

Asiassa on kuitenkin ristiriita. Tutkimukset osoittavat, että juoksijoiden rasitusvammat eivät ole juuri vähentyneet, vaikka kengistä on tullut yhä teknisempiä.

Maailmassa arviolta puoli miljardia ihmistä harrastaa aktiivisesti juoksua, ja jopa puolet heistä kärsii erilaisista rasitusvammoista.

Voisiko ollakin niin, että kengistä on tullut jo liian tukevia? Ehkä erityisen vaimentava kenkä alkaakin jo heikentää jalan omaa, luontaista joustoa?

Tätä pohti Husin liikelaboratorion tutkija Juha-Pekka Kulmala kollegoineen. Ryhmä toteutti nyt Scientific Reports -lehdessä julkaistun tutkimuksen, joka näyttää vahvistavan edellä mainitun teorian. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tutkimuksessa havaittiin, että aivan maksimaalisesti vaimennetulla kengällä juostessa jalkaan kohdistuva iskukuormitus todella kasvoi normaaliin kenkään verrattuna, sillä jalan jousto väheni.

”Jalkaa voi ajatella jousena, joka painuu kasaan laskeutumisvaiheessa ja vapautuu sieltä ponnistuksessa takaisin alkutilanteeseen. Jousen toiminta mukautuu käänteisesti jalkineen vaimennukseen, eli jos kengän jousto on suurta niin jalan jousto on vastaavasti pienempi”, Kulmala selittää.

Toisin sanoen jalka osuu kovempaa ja jäykemmin maahan, kun kenkä joustaa enemmän. Tämä voi aiheuttaa vammoja pitkän päälle.

Tutkimuksessa verrattiin tavallista juoksukenkää uudenlaiseen niin sanottuun maksimaalisen vaimennuksen kenkään. Juoksumaailmassa trendit elävät, ja tällaiset todella paksupohjaiset juoksukengät ovat nyt muotia Yhdysvalloissa. Sieltä ne leviävät hiljalleen meillekin.

Tutkimukseen värvättiin 12 liikuntaa harrastavaa opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Heidät pantiin juoksemaan rataa erilaisilla kengillä ja eri nopeuksilla. Samalla juoksusta tehtiin 3d-liikeanalyysia ja mitattiin iskuvoimia, kun jalka osui alustaan.

”Havaitsimme, että jalan isku kasvaa kaksitoista prosenttia, kun pistetään erittäin vaimentavat jalkaan”, Kulmala kertoo.

”Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että kasvava iskuvoima on yhteydessä rasitusvammojen ilmaantuvuuteen. Voi siis ajatella, että riski kasvaa voimakkaasti vaimentavilla kengillä.”

Vielä ei ole tutkittu, minkä tyyppisiä vammoja liika vaimennus mahdollisesti synnyttää. Mutta se tiedetään, että suuri iskuvoima lisää kuormitusta ja ylikuormitus aiheuttaa rasitusvammoja.

”On polven kiputiloja ja akillesjännevaivoja. Nämä iskupiikit ja iskuvoimat on ehkä useimmiten yhdistetty säären rasitusvammoihin. Rasitusmurtumat ovat sitten vähän enemmän kilometrejä juoksevien harrastajien ongelma”, Kulmala sanoo.

Ryhmän tulos nivoutuu aiempaan tutkimukseen. Kulmala oli jo vuonna 2009 mukana jalkinetutkimuksessa, jossa tulos oli myös aina se, että jalkineen vaimennus vaikuttaa iskuvoimaan yllättävän vähän.

Kulmalan mukaan uusi tutkimus tarjoaa viimein selityksen.

”Jalan jäykkyyden säätely ja jouston väheneminen selittää, miksi iskuvoima ei juurikaan muutu. Voi käydä näinkin hassusti, että iskuvoima jopa kasvaa tällaisella paksupohjakengällä.”

Vaimennuksen toinen ääripää ovat olemattomasti joustavat kengät, joissa pohjaa on alle sentti. Tällainen ”minimalistijuoksu” on ollut myös muodissa tällä vuosituhannella, kun on ajateltu, että ihminen on kuitenkin alun perin kehittynyt juoksemaan ilman kenkiä. Ihmisen varhaiset sukulaiset olivat paljasjalkaisia päkiäaskeltajia.

Asia on epäilemättä näin, mutta muinaisella savannilla ei ollut asfalttia. Päkiäjuoksu vaatii pohkeilta paljon, eikä moni arkijuoksija sitä pitkään jaksa.

Ohutpohjaisilla kengillä juoksussa vaarana on, että kun pohkeet väsyvät, päkiäaskel muuttuu kanta-askeleeksi, jolloin kantapää taas alkaa iskeytyä tiehen niin kovaa, että iskuvoima ja rasitus kasvavat.

”Tässäkin kultainen keskitie on paras eli tavallinen vaimennus kengän pohjassa toimii parhaiten”, Kulmala sanoo.

Hän suosittelee ja suosii itse tavallisia, 2–3 sentin pohjalla varustettuja juoksukenkiä.

PMLJ
Seuraa 
Viestejä11
Liittynyt18.11.2015

Vaimentava juoksukenkä saattaa lisätä rasitusvammoja

Ehdottomasti kaikkein paras vaihtoehto on käyttää taaperosta asti ulkona ns. paljasjalkakenkiä ja olla sisällä sukilla. Silloin jalan jänteet, lihaksisto ja luusto kehittyvät kunnollisiksi ja kestävät aikuisenakin rasitusta parhaiten. Itse siirryin paljasjalkajuoksuun vasta nelikymppisenä polvivaivojen takia. Polvivaivat hävisivät, mutta aika kauan kestää, että nilkkojen seutu vahvistuu riittävästi uudenlaiseen juoksurasitukseen. (Nyt olen 50 v.) Paljasjalkakengillä on loistavaa juosta...
Lue kommentti