Jättitähti Antareksen pinnan kaasuvirtauksia on mitattu. Aiemmin niitä on saatu laskettua vain Auringon pinnalta. Kuva: Eso

Muusta tähdestä kuin Auringosta on ensi kertaa otettu tarkka kuva. Kuvassa näkyy punaisen jättiläisen Antaresin pintaa.

Kuvan ottivat chileläiset ja saksalaiset tähtitieteilijät. He loihtivat myös ensi kertaa kartan, jossa on kuvattu muun tähden kuin Auringon pintakerrosten ja kaasukehän rajuja virtauksia.

Antares, toiselta nimeltään myös Alpha Scorpii, on tarkoin tutkittu punainen jättiläinen 554 valovuoden päässä Maasta. Se on yötaivaan 15. kirkkain tähti Skorpionin tähdistössä.

Läpimitaltaan se on 700 kertaa suurempi kuin Aurinko ja vastaa massaltaan noin 12 Aurinkoa.

On laskettu, että Antaresilla oli joskus 15 kertaa enemmän massaa kuin Auringolla. Se on siis jo säteillyt materiaalia jo kolme kertaa Auringon verran.

”Ei tarkalleen tiedetä, kuinka Antaresin kaltaiset tähdet menettävät niin nopeasti massaa”, sanoi tähteä kuvannut Keiichi Ohnaka Sci News -verkkopalvelulle.

Tähtitieteilijät mittasivat Antaresta Euroopan eteläisen observatorion Eson isolla Vlti-teleskoopilla Chilen Paranalissa.

”Vlti on ainoa teleskooppi, joka voi mitata suoraan kaasujen liikkeitä Antaresin kaasukehässä. Nyt haaste on tunnistaa, mikä saa aikaan kaasun isoja virtauksia.”

Tähtitieteilijät loivat tähden virtauksien nopeuksista kartan. Se on ensimmäinen, joka on tehty muusta tähdestä kuin Auringosta.

He käyttivät tässä Vlti:n lisäksi kolmea muuta teleskooppia ja välinettä nimeltä Amber. Niiden avulla he mittasivat Antaresin pintaa infrapunan aallonpituudella.

Sitten he laskivat kaasukehän kaasujen nopeuksia pinnan eri alueilla. Lopuksi he laskivat myös kaasujen keskimääräisen nopeuden koko tähden pinnalla.

”Löysimme pyörteistä, alhaisen tiheyden kaasua paljon kauempana tähdestä kuin oli ennustettu”, raportin kirjoittajat kertovat.

”Se ei voi johtua konvektiosta, joka monissa tähdissä siirtää ainetta ytimestä ulkoiseen kaasukehään.”

Tutkijat etsivät nyt ilmiölle selitystä. Se voisi päteä avaruuden kaikkiin punaisiin jättiläisiin, ei ainoastaan Antaresiin.

Tähden kuvaamisesta kertoi tiedelehti Nature.

MrNewTime2 kirjoitti:
"Löysimme pyörteistä, alhaisen tiheyden kaasua paljon kauempana tähdestä kuin oli ennustettu”, raportin kirjoittajat kertovat.

Onko kukaan ehdottanut että Auringonpilkut olisivat magneettista ainetta joka olisi peräisin syvältä Auringon keskustasta?

Eli Auringonpilkut eivät perustuisi Auringon magneettikenttiin, vaan Auringon magneettikentät perustuisivat magneettiseen aineeseen jota työntyy aika ajoin Auringon pinnalle. ☺️

Se on ainakin varmaa, että kyseessä on ihan todellinen aine/materia eikä ikityöntyvä ja ikiturpoova hömpän luonteen omaava jokkii .

MrNewTime2

Laajeneva avaruus on keisari alasti
Goswell tilaulottuvuuksista
" kaksiulotteista kappaletta ei ole olemassa, kolme riittää kaikkeen joten minne se neljäs laitetaan."