Jättitähti Antareksen pinnan kaasuvirtauksia on mitattu. Aiemmin niitä on saatu laskettua vain Auringon pinnalta. Kuva: Eso

Muusta tähdestä kuin Auringosta on ensi kertaa otettu tarkka kuva. Kuvassa näkyy punaisen jättiläisen Antaresin pintaa.

Kuvan ottivat chileläiset ja saksalaiset tähtitieteilijät. He loihtivat myös ensi kertaa kartan, jossa on kuvattu muun tähden kuin Auringon pintakerrosten ja kaasukehän rajuja virtauksia.

Antares, toiselta nimeltään myös Alpha Scorpii, on tarkoin tutkittu punainen jättiläinen 554 valovuoden päässä Maasta. Se on yötaivaan 15. kirkkain tähti Skorpionin tähdistössä.

Läpimitaltaan se on 700 kertaa suurempi kuin Aurinko ja vastaa massaltaan noin 12 Aurinkoa.

On laskettu, että Antaresilla oli joskus 15 kertaa enemmän massaa kuin Auringolla. Se on siis jo säteillyt materiaalia jo kolme kertaa Auringon verran.

”Ei tarkalleen tiedetä, kuinka Antaresin kaltaiset tähdet menettävät niin nopeasti massaa”, sanoi tähteä kuvannut Keiichi Ohnaka Sci News -verkkopalvelulle.

Tähtitieteilijät mittasivat Antaresta Euroopan eteläisen observatorion Eson isolla Vlti-teleskoopilla Chilen Paranalissa.

”Vlti on ainoa teleskooppi, joka voi mitata suoraan kaasujen liikkeitä Antaresin kaasukehässä. Nyt haaste on tunnistaa, mikä saa aikaan kaasun isoja virtauksia.”

Tähtitieteilijät loivat tähden virtauksien nopeuksista kartan. Se on ensimmäinen, joka on tehty muusta tähdestä kuin Auringosta.

He käyttivät tässä Vlti:n lisäksi kolmea muuta teleskooppia ja välinettä nimeltä Amber. Niiden avulla he mittasivat Antaresin pintaa infrapunan aallonpituudella.

Sitten he laskivat kaasukehän kaasujen nopeuksia pinnan eri alueilla. Lopuksi he laskivat myös kaasujen keskimääräisen nopeuden koko tähden pinnalla.

”Löysimme pyörteistä, alhaisen tiheyden kaasua paljon kauempana tähdestä kuin oli ennustettu”, raportin kirjoittajat kertovat.

Tutkijat etsivät nyt ilmiölle selitystä. Se voisi päteä avaruuden kaikkiin punaisiin jättiläisiin, ei ainoastaan Antaresiin.

Tähden kuvaamisesta kertoi tiedelehti Nature.

Liittynyt5.12.2012

Vain Aurinkoa on kuvattu tarkemmin kuin Antaresta

MrNewTime2 kirjoitti: "Löysimme pyörteistä, alhaisen tiheyden kaasua paljon kauempana tähdestä kuin oli ennustettu”, raportin kirjoittajat kertovat. ”Se ei voi johtua konvektiosta, joka monissa tähdissä siirtää ainetta ytimestä ulkoiseen kaasukehään.” Onko kukaan ehdottanut että Auringonpilkut olisivat magneettista ainetta joka olisi peräisin syvältä Auringon keskustasta? Eli Auringonpilkut eivät perustuisi Auringon magneettikenttiin, vaan Auringon magneettikentät perustuisivat magneettiseen...

MrNewTime2
Liittynyt14.7.2017

Vain Aurinkoa on kuvattu tarkemmin kuin Antaresta

"Löysimme pyörteistä, alhaisen tiheyden kaasua paljon kauempana tähdestä kuin oli ennustettu”, raportin kirjoittajat kertovat. ”Se ei voi johtua konvektiosta, joka monissa tähdissä siirtää ainetta ytimestä ulkoiseen kaasukehään.” Onko kukaan ehdottanut että Auringonpilkut olisivat magneettista ainetta joka olisi peräisin syvältä Auringon keskustasta? Eli Auringonpilkut eivät perustuisi Auringon magneettikenttiin, vaan Auringon magneettikentät perustuisivat magneettiseen aineeseen jota työntyy...

Laajeneva avaruus on keisari alasti
Goswell tilaulottuvuuksista
" kaksiulotteista kappaletta ei ole olemassa, kolme riittää kaikkeen joten minne se neljäs laitetaan."

Miljardien vuosien saatossa nuoret kvasaarit ovat suihkunneet maailmankaikkeuden täyteen kuumaa seitinohutta atomirihmaa.

Tähtitieteilijät ovat keksineet vastauksen arvoitukseen, missä liki puolet aineesta piileksii.

Nyt ei puhuta pimeästä aineesta saati pimeästä energiasta, joita kosmologisten teorioiden mukaan pitäisi olla maailmankaikkeuden massaenergiasta peräti noin 95 prosenttia. Kyse on siitä tavallisesta aineesta, josta koostuvat tähdet, planeetat, kivet, eläimet ja me itse.

Tavallinen aine on enimmäkseen protoneita ja neutroneita sekä näistä muodostuvia atomeita. Kaiken järjen mukaan atomeiden pitäisi olla kasaantuneina galaksien tähtiin, planeetoihin ja mustiin aukkoihin.

Lähiavaruudessa tehtyjen astronomisten havaintojen mukaan näissä massakeskittymissä on kuitenkin ainetta vain noin 60 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla, ja loput noin 40 prosenttia on teillä tietymättömillä.

”Pitäisi olla” viittaa siihen, että kun katsotaan putkilla hyvin kauas eli varhaiseen maailmankaikkeuteen, tämä puuttuva aine on siellä massakeskittymissään.

Looginen ratkaisu puuttuvan aineen ongelmaan on se, että galaksit ja kvasaarit ovat vuosimiljardien saatossa pyörteissään ja myrskyissään syösseet osan aineesta galaksien väliseen avaruuteen. Siellä se olisi jonkinlaisina kuumina rihmoina. Tätä oletettua kaasua on kutsuttu nimellä whim (warm-hot intergalactic medium).

Kvasaari on teini-ikäisen galaksin keskustassa riehuva musta aukko, joka imee valtavalla massallaan lähiavaruuden ainetta itseensä. Mustaa aukkoa ympäröivässä pyörteessä kaikki aine ei puristu mustan aukon sisään vaan sinkoaa avaruuteen.

Nämä suihkuvirtaukset lähtevät liki valon nopeudella, ja tässä vauhdissa aine säteilee valtavasti energiaa. Se selittää kvasaarien kirkkauden.

Whim-teorian todentaminen on ollut vaikeaa. Galaksit ja kvasaarit näkyvät kyllä hyvin, mutta on liki mahdotonta havaita niiden tyhjyyteen ruiskimaa ainepulveria. Galaksien välisessä avaruudessa painovoima on olematon, ja kaasurihma on hyvin harvaa.

Kaasuatomit ovat väistämättä kuumia ja nopeita. Niiden lähtönopeuden on täytynyt olla valtava, jotta ne ylipäätään ovat päässeet karkuun mustan aukon ja galaksin painovoimasta.

Ja kun ne kerran pääsevät galaksienväliseen avaruuteen, ne eivät siitä juuri viilene tai hidastu, koska hillittömässä väljyydessä ne eivät törmää mihinkään, tuskin edes toisiinsa.

Whim-kaasun kuumuus saa aikaan sen, että maailmankaikkeuden yleisin atomi vety on yleensä ionisoituneessa muodossa. Se on siis pudottanut ainoan elektroninsa pois.

Galaksien välistä whim-kaasua on yritetty kiivaasti jäljittää, mutta laihoin tuloksin. Syy on luultavasti juuri elektronien putoaminen vilkkaan whim-hiukkasen kyydistä.

Tämä kesänä kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti Naturessa löytäneensä whim-pölyä. He katsovat todistaneensa, että puuttuvan aineen arvoitus on nyt ratkaistu: 40 prosenttia aineesta on galaksien välisessä avaruudessa.

Tutkijat analysoivat valon kulkua kaukaisen kvasaarin 1ES 1553+113 ja meidän välillä. Tarkemmin sanoen he havainnoivat matkalla tapahtuneita spektrimuutoksia. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Esan XXM-Newton avaruusteleskoopilla.

Koska vety ei tässä tarkoituksessa toimi, tutkijat tekivät löytönsä hapesta.

Whimin kova meno pudottaa happiatomistakin elektronit, mutta kun niitä on alkujaan kahdeksan, jotkin voivat sinnitellä mukana.

Kvasaarista matkannut suihku kohtasi matkallaan happiatomeita, joita kiersi kaksi elektronia, ja tämä riitti siihen, että galaksien välinen happi voitiin havaita spektrissä.

”Löysimme puuttuvat baryonit”, astrofyysikko Michael Shull Coloradon yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Baryoni on yleisimmin protoni tai neutroni, joista atomien ytimet koostuvat. Maailmankaikkeuden ainesosasten kokonaismassasta puhuttaessa baryoni on käytännössä synonyymi tavalliselle aineelle.