Kuva: Wikimedia Commons
Kuva: Wikimedia Commons

Muutos havaittiin sekä yhdysvaltalais- että japanilaisnuorissa, vaikka maiden kulttuurit ja yhteiskunnalliset olot ovat hyvin erilaiset.

Tuoreen yhdysvaltalais-japanilaisen tutkimuksen mukaan väkivaltaisten tietokone- ja videopelien pelaaminen lisää nuorten aggressiivista käyttäytymistä. Kyseessä on ensimmäinen pitkittäistutkimus, jossa väkivaltapelien vaikutuksia on selvitetty eri kulttuureissa.

Pelaamisen ja väkivaltaisuuden yhteyttä selvitettiin kolmessa tutkimusryhmässä. Yhteen ryhmään värvättiin 181 japanilaista 12–15-vuotiasta, toiseen 1 050 japanilaista 13–18-vuotiasta ja kolmanteen 364 yhdysvaltalaista 9–12-vuotiasta lasta. Nuorten väkivaltaisuutta ja aggressiivisuutta tarkasteltiin tutkimuksen alussa ja 3–6 kuukautta myöhemmin.

Kun väkivaltaisia pelejä pelaavia verrattiin muihin nuoriin, heidän käytöksensä oli muuttunut aggressiivisemmaksi seurannan aikana, ja yhteys oli sitä voimakkaampi mitä enemmän nuori pelasi. Toisten potkiminen, lyöminen tai muunlainen aggressiivisuus lisääntyivät riippumatta siitä, kuinka väkivaltaisia nuoret olivat olleet tutkimuksen alussa. Yhteys havaittiin kaikissa ryhmissä, mutta oli heikoin vanhimpien ryhmässä.

Tutkijat pitävät merkittävänä, että tulokset olivat samanlaiset Yhdysvalloissa ja Japanissa, vaikka maiden kulttuurit ja yhteiskunnalliset olot ovat hyvin erilaiset. Heidän mielestään tulokset osoittavat, että väkivaltaisten pelien pelaaminen voi ennakoida aggressiivista käytöstä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Tutkimuksen julkaisi Pediatrics.