Välimeren malli nojaa vihanneksiin ja kasviöljyihin. Kuva: Getty Images
Välimeren malli nojaa vihanneksiin ja kasviöljyihin. Kuva: Getty Images

Väestötutkimukset ovat osoittaneet, että Välimeren malliin aterioivien todennäköisyys sairastua masennukseen on tavallista pienempi.

Fiksu ruokavalio voi vähentää masennuksen riskiä. Vahvimmat näytöt tulevat Etelä-Euroopasta, missä suositaan niin kutsuttua Välimeren ruokavaliota. Se sisältää runstaasti kasvikunnan tuotteita, kuten vihanneksia ja hedelmiä. Rasvaa saadaan pääasiassa oliiviöljystä. Lihaa syödään vähän, kalaa ja muita mereneläviä enemmän.

Vakuuttavimmat tulokset on saatu isoista satunnaistetuista tutkimuksista. Kuuluisin niistä on Predimed-tutkimus, jossa Välimeren ruokavaliota vertailtiin vähärasvaisempaan vaihtoehtoon. Tulokset julkaistiin vuonna 2013. Ne eivät jättäneet arvailujen varaa. Välimeren ruokavalio vähensi sekä aivo- että sydänsairauksia.

Jatkoanalyysiin poimittiin yli 500 sydäntaudin potijaa, jotka satunnaistettiin kolmeen ryhmään. Ensimmäinen sai välimerihenkistä ruokavalio-ohjausta ja päivittäisen neitsytoliiviöljylisän. Kakkosryhmä sai samat neuvot mutta öljy korvattiin 30 grammalla pähkinöitä. Kolmoset saivat pelkän kehotuksen välttää rasvaisia ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuuden ja puolen vuoden seuranta osoitti, että öljy- ja pähkinäryhmäläisten aivot toimivat vireämmin kuin pelkästään rasvaa vähentäneiden; ero todettiin neurologisissa testeissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Öljyt ja pähkinät suojasivat myös masennukselta. Eniten hyötyivät diabeetikot. Heidän riskinsä sairastua masennukseen pieneni jopa 40 prosenttia.

Kasvikset hellivät mieltä

Jo pelkkä kasvisvoittoisuus näyttää kohentavan mielialaa. Ison kyselytutkimuksen perusteella Välimeren malliin syövät ovat onnellisempia ilman ylimääräistä öljy- tai pähkinäbuustiakin kuin perinteistä länsimaista ruokavaliota noudattavat.

Australialaistutkimuksessa masennuspotilaat välimerellistivät ruokavalionsa kolmen kuukauden ajaksi. Enemmistö raportoi oireiden helpottaneen ja mielialan parantuneen.

Ilmiöön on törmätty myös täysin terveillä koehenkilöillä. Jo parin viikon vaihto sekaruoasta kasvisvoittoiseen parantaa mielialaa huomattavasti.

Itä-Suomen yliopistossa tehty väitöskirja osoittaa samaa. Tavallinen terveellinen ruokavalio vähentää masennusriskiä. Vastaavasti epäterveellinen ruokavalio eli makkarat, lihavalmisteet, vehnäleivät ja sokeroidut ruoat ja -juomat lisäävät masennusoireiden todennäköisyyttä.

Säätää aivojen kemiaa

Miten kasvispainotteinen ruoka voi suojata aivoja rappeutumiselta ja mielen mustumiselta?

Varhaiseen muistisairauteen ja masennukseen saattaa liittyä lieväasteinen tulehdus. Elimistön puolustusjärjestelmä käy tasaisesti ylikierroksilla. Tämä näkyy verinäytteistä mitattavissa merkkiainepitoisuuksissa.

Huonot ruokailutottumukset, kuten runsas rasvan ja sokerin käyttö, voivat lietsoa tulehdusta. Värimerellinen ruokavalio sisältää vain vähän tyydyttyneitä rasvoja ja tavallista sokeria, joten se saattaa jopa sammuttaa tulehduksen. Asiasta tiedetään kuitenkin vielä kovin vähän.

Ruokavalio säätää myös aivokemiaa. Vaikutukset voivat ulottua välittäjäaineisiin. Tutkimuksissa on havaittu, että syömisellä on yhteys muun muassa hermokasvutekijä bdnf:n pitoisuuksiin aivoissa. Bdnf voimistaa hermosolujen välisten kytkösten eli synapsien toimintaa ja synnyttää uusia synapseja.

Jo 1990-luvulla havaittiin, että stressi lamaa bdnf:n muodostumista koe-eläinten aivoissa. Masennuslääkkeet vaikuttavat päinvastoin. Ne lisäävät bdnf:n pitoisuutta ja korjaavat hermosoluvaurioita.

Kasvisruokavalio voisi periaatteessa tepsiä siinä missä lääke. Predimed-tutkimuksessa kävi ilmi, että vaihto Välimeren ruokaan nosti bdnf-pitoisuuksia veressä erityisesti masentuneilla.

 

Lue lisää

Tiede-lehdessä 13/2018 on pitkä artikkeli, jossa Tiede-lehden päätoimittaja Jukka Ruukki kertoo, miksi kasvis- ja öljypainotteinen ruoka suojaa aivoja rapautumiselta ja mielen mustumiselta. Hän kertoo myös, miten suolistobakteereita aiotaan hyödyntää masennuksen ja ahdistuksen hoidossa. 

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi Digilehdet-palveluun

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellet ole tilaaja, voit hyödyntää maksutonta tutustumistilausta, joka tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden Tiede-lehden artikkeleihin.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla