Valkohait ovat olleet ravintoketjun huipulla miljoonia vuosia. Kuva: Byron Dilkes / Reuters

Maailman pelätyimpiin kuuluvan eläimen perimä avattiin.

Valkohain perimä on avattu. Sen tarkka tuntemus voi avata syövän salaisuuksia ja auttaa selvittämään ihmisen ikääntymiseen liittyviä sairauksia, asiantuntijat uskovat.

Perimän selvitys paljasti valkohaista mutaatioita, jotka suojaavat sitä syövältä ja muilta sairauksilta. Perimän avasivat tutkijat ja geneetikot Save Our Seas -säätiön tutkimuskeskus Sharkissa Floridassa. Artikkeli ilmestyi Yhdysvaltain tiedekatemian Pnas-julkaisussa.

Valkohai osaa korjata omaa perimäänsä. Ihmisten geenit ovat paljon epävakaampia, mikä altistaa meidät esimerkiksi ikääntymiseen liittyville sairauksille, kuten syövälle.

”Perimän epävakaus liittyy moniin ihmisten sairauksiin”, sanoo tutkimusta tehnyt tohtori Mahmood Shivji Britannian yleisradioyhtiö BBC:lle.

Hait alkoivat kehittyä merten ravintoketjussa kohti huippua jo 400 miljoonaa vuotta sitten.

Suuret valkohait ovat partioineet maailman meriä vähintään 16 miljoonaa vuotta. Ne voivat elää 70-vuotiaiksi, kasvaa yli 10 metrin mittaan ja painaa yli kolme tonnia. Valkohai voi sukeltaa yli kilometrin syvyyteen.

”Havaitsimme, että luonto on kehittänyt älykkäitä keinoja perimän vakauden ylläpitoon pitkäikäisissä haissa. Valkohaista on paljon opittavaa”, sanoo Shivji.

”Löysimme valkohain geeneissä positiivista valintaa. Usea geeni vaikutti esimerkiksi hain haavojen paranemiseen”, sanoo eläintutkija Michael Stanhope Cornellin University Collegesta Phys.Org -lehdelle.

Hain dna on puolitoista kertaa isompi kuin ihmisen dna. Se tarkoittaa, että eläimen perimään on ehkä koodattu asioita, joita ihmisellä ei ole. Emme tiedä vielä kaikkea valkohain dna:sta.

Geneetikot uskovat, että hain dna:n tutkimus voi myös tarjota tietoa, jota ihmiset voivat hyödyntää haavojen hoitamisessa. Lisäksi tutkimus voi tuottaa tietoa veren hyytymisestä.

Kun valkohaita nyt tutkitaan lisää, myös niiden maine saattaa parantua. Osittain Hollywood-elokuvien ansiosta valkohai on yksi pelätyimpiä eläimiä maailmassa.