Vasemmalla NGC 6397 kuvattuna Maasta. Laatikko kertoo paikan, jota Hubble havaitsi. Hubblen kuvaan (ylhäällä oikealla) on merkitty 12 valkoista kääpiötä. Sarjakuvassa näkyy muutamia kääpiöitä läheltä. Kuva: NASA, ESA, and H. Richer/Maasta ot

Avaruuskaukoputkella löytyi valkoisia kääpiötä, jotka ovat kaukana synnyinseuduiltaan. Nyt tutkijat ihmettelevät, mikä ne sinne kiidätti.

Hubble-avaruuskaukoputki löysi 84 kääpiötä pallomaisesta tähtijoukosta, jota nimitetään NGC 6397:ksi. Ne paikallistettiin joukon laidoilta, vaikka ne syntyvät sen keskellä olevien Auringon kaltaisten tähtien kuollessa.

"Valkoisten kääpiöiden täytyy saada syntyessään jopa 18 000 kilometrin tuntivauhti. Muutoin ne eivät olisi ehtineet kiitää joukon reunoille", kertoo British Columbian yliopiston tutkija Harvey Richer Hubblen tiedotteessa.

Richer arvelee vauhdin olevan peräisin kääpiöistä itsestään. Vastasyntyneestä kääpiöstä saattaa nimittäin suihkuta ulos ainetta kuin raketista ikään. Nähtäväksi jää onko hän oikeassa.