Tutkimustulos tasoittaa tietä supernopealle tiedonsiirrolle.

Valokuidut ovat jo tiedonsiirron arkipäivää, ja niiden myötä tiedonsiirtonopeudet ovat kasvaneet huimasti.

Huomattavasti huikeimpiin nopeuksiin pääsisimme, jos valoa voisi käyttää elektroniikan tiedonsiirtosignaalina mikrosirutasollakin. Se on kuitenkin paljon vaikeampaa: valo kun tuppaa heijastumaan ja aiheuttamaan näin häiriöitä.

Tavallisissa mikropiireissä signaalin kulkemisesta haluttuun suuntaan huolehtivat diodit. Diodi on elektroniikan komponentti, joka päästää sähkövirran kulkemaan lävitseen vain yhteen suuntaan, jonka vuoksi sitä kutsutaan tasasuuntaavaksi.

Valon tasasuuntausta on yritetty jo parin vuosikymmenen ajan, ja siihen on päästykin tietyillä magneto-optisilla materiaaleilla. Ne kuitenkin aiheuttavat mikropiirissä magneettisia häiriöitä. Nyt tutkijat ovat viimein saaneet valopulssit kulkemaan vain yhteen suuntaan ilman magnetismia.

Kalifornian teknillisen yliopiston ja Kalifornian yliopiston tutkijaryhmä kehitti optiselle piisirulle valoaallon ohjaimen, joka saa valosignaalin kulkemaan vain yhteen suuntaan. Temppu onnistui käyttäen hyväksi valoaallon kvanttimekaanisia ominaisuuksia. Ohjain saa aikaan ilmiön, joka imitoi valossa niin sanotun peilisymmetrian eli pariteettisymmetrian rikkoutumista siten, että se riippuukin valon kulkusuunnasta. Tämä saa takaisin heijastuneen valon "katoamaan".

Tutkijoiden mukaan keksintö on iso kehitysaskel optisen piielektroniikan kehittymiselle ja antanee myös lisäpotkua fysiikan perustutkimukselle. He arvelevat myös, että samaa menetelmää voisi soveltaa ääniaaltoihinkin.