Totta, valo muuttuu hohtavaksi sarjaksi pisaroita, jotka poukkoilevat ympäriinsä kuin vesipisarat ikään. Tutkijat, jotka nesteyttivät valon, uskovat nestemäisen valon sopivan erityisen hyvin optisiin tietokoneisiin.
Nestemäinen valo ei kuulosta järkev...

Nestemäinen valo ei kuulosta järkevältä, sillä kolme olomuotoa – kaasumainen, nestemäinen ja kiinteä – liitetään yleensä atomeista koostuvaan aineeseen. Valo sen sijaan muodostuu massattomista fotoneista. Vigon yliopiston tutkija Humberto Michinel vakuuttaa kuitenkin, että valonsädettä voi pitää fotoneista muodostuneena kaasuna, ja kaasun tavoin siitä saa nestettä.

Jo jonkin aikaa fyysikot ovat onnistuneet hidastamaan valon kulkua huomattavasti ns. epälineaarisissa nesteissä. Väliainehan hidastaa. Näissä kokeissa valo hidastuu sitä enemmän, mitä kirkkaampi säde nesteeseen ohjataan. Michinel huomasi, ettei näin tarvitse käydä.

Aineessa, jossa valo käyttäytyy päinvastoin – kirkas valo hidastuu himmeää vähemmän - lasersäde keskittyy tiukaksi “pylvääksi“. Tämä pylväs käyttäytyy kuin neste. Michinelin tutkimusryhmä osoitti asian tietokonesimulaatioilla. Simulaatiotuloksissa näkyi, että keskittyneellä valopylväällä on “pintajännitys“, joka saa sen hajoamaan poukkoileviksi pisaroiksi. Valo muuttui siis nesteeksi ainoastaan tietokoneissa!

New Scientist kertoo muiden tutkijoiden olevan epäluuloisia. “Nestemäinen valo kuulostaa mukavalta, ja Michinelin idea on hyvä, mutta en usko simulaatiotuloksen muuttavan mitään“, sanoo Lehighin yliopiston tutkija Demetrios Christodoulides.

Mutta JOS tutkijat pystyvät valmistamaan nestemäistä valo, valopisara muodostaisi optisen tietokoneen sydämen. Valon fotoneihin perustuva tietokone olisi toki paljon nopeampi, mutta fotoneista koostuvaa valonsädettä on vaikea hallita. Säde leviää ja tietoa katoaa. “Siksi valopisarat ovat optimaalisia tietobittejä“, sanoo Michinel.