Keinovalaistus vähentää hyönteisten määrää. Haitallisinta näyttäisi olevan kirkas led-valaistus. Kuva: Sami Kero / HS

Voimakkaimmin hyönteisiä vähensi kirkas led-valaistus.

Keinovalaistus näyttäisi aiheuttavan hyönteiskatoa, kertoo tuore brittitutkimus.

Tutkijat mittasivat perhostoukkien määriä 52:ssa paikassa kolmella paikkakunnalla Britanniassa. Puolella tutkituista paikoista oli katuvalaistus. Vastaavasti puolet paikoista oli valaisemattomia.

Vertailu näytti, että kirkas ulkovalaistus vähensi perhostoukkien määrää jopa puolella valaisemattomaan ympäristöön verrattuna.

Vaikutus näkyi suurimmillaan kadunvarsien istutuksissa elävissä toukissa. Niitä joita oli valaistuilla alueilla keskimäärin 47 prosenttia vähemmän. Maanpinnan nurmissa ja heinikoissa elävien toukkien määrä väheni noin kolmanneksen.

Voimakkaimmin hyönteisten määrää vähensi kirkas led-valaistus.

Tutkimuksen tekivät Britannian perhostensuojeluyhdistys, Newcastlen yliopisto ja UK Centre for Ecology & Hydrology. Se julkaisi tiedelehti Science Advances. Asiasta uutisoi ensimmäisenä BBC.

Luonnontieteellisen keskusmuseon eläintieteen yksikön johtaja, hyönteistutkija Pasi Sihvonen kehuu tutkimusta hyvin suunnitelluksi.

”Aiemmin perhosten tutkimuksessa on keskitytty lähinnä aikuisvaiheen lentäviin hyönteisiin. Vähemmän liikkuvat toukat antavat kuitenkin paremman kuvan paikallisista populaatioista”

Ulkovalaistuksen eli niin sanotun valosaasteen tiedetään häiritsevän luontoa laajemminkin. Selkeää näyttöä valon vaikutuksesta hyönteisten populaatioihin ei ollut ennen brittitutkimusta.

Ei ole varmuutta siitä, miksi valo vähentää hyönteisten määrää. BBC:n uutisessa tutkijat ehdottavat mahdollisiksi syyksi sitä, että valo sekoittaa hyönteisten muninnan öisin.

Toinen teoria on, että valoisammat olot tekevät toukista helpompia saaliita niitä syöville lepakoille. Mahdolliset syyn ja seurauksen suhteet voivat olla hyvin mutkikkaita, Sihvonen sanoo.

On mahdollista, että jotkin hyönteisten loiset hyötyvät valaistuksesta ja tartuttavat sen vuoksi useampia yksilöitä. Valaistuilla alueilla heinät kasvavat kovemmiksi. Voi olla, että perhostoukkien on vaikeampi käyttää niitä ravintonaan.

Rakennettujen ympäristöjen valosaaste on hankala pulma, koska valoista on ihmisille hyötyä. Ulkovalaistuksen vähentäminen lisää onnettomuuksien riskiä.

Tutkijoiden mukaan valosaasteen pulmaa voisi kuitenkin vähentää myös ratkaisuilla, jotka eivät lisää onnettomuuksien vaaraa.

Yksi keino voisi olla valojen sammuttaminen aamuyön hiljaisimpina tunteina. Valot voisi kytkeä liiketunnistimiin, jotka sammuttavat valot, kun liikennettä ei ole.

Valoista voisi myös suodattaa luonnon kannalta haitallisimmat aallonpituudet.

Suomen valoisien kesäöiden vuoksi katuvalojen merkitys on täällä luultavasti pienempi kuin etelämpänä.

Sihvonen muistuttaa, että valaistus näyttäisi olevan vain yksi syy hyönteisten vähenemiseen.

”Hyönteiset kärsivät monien tekijöiden summasta. Näistä tärkeimpiä ovat elinympäristöjen muuttuminen, pirstoutuminen ja katoaminen, mesikasvien väheneminen intensiivisesti viljellyillä maatalousalueilla, sekä hyönteismyrkyt.”