Pohjoinen lämpenee etelääkin nopeammin. Kuva: Vinay Deep / Wikimedia Commons

Tulos vaikeuttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Maapallon valtameret ovat imeneet noin 60 prosenttia enemmän ilmakehän lämpöä neljännesvuosisadan aikana kuin on oletettu. Naturessa julkaistu löytö voi vaikeuttaa ilmaston lämpenemisen hillintää, uskovat tutkijat.

Princetonin yliopiston ja Sripps-tutkimuslaitoksen tukijat laskivat yhteen kaiken sen ylimääräisen lämmön, joka on kertynyt ihmisen tuottamien kasvihuonekaasujen takia. Uusi laskelma osoittaa, että paljon enemmän tästä lämmöstä on imeytynyt valtameriin kuin tutkijat ovat aiemmin arvioineet.

Havainto tarkoittaa myös sitä, että lämpöä on syntynyt päästöjen myötä enemmän kuin uskottiin.

Tuoreen tutkimuksen tekijät vertaisivat omaa tulostaan lukuihin, jotka julkaisi YK:n alainen kansainvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC vuodelta 2014.

Ryhmän mukaan havainto voi vaikeuttaa sitä, että maapallon lämpenemistä saataisiin hillittyä tällä vuosisadalla ja pysymään Pariisin sopimuksessa päätettyjen tavoitteiden rajoissa.

”Tämä löytö on suuri huolenaihe”, sanoo ilmastotutkija Laure Resplandy Princetonin yliopistosta. Hän on myös tutkija Scrippsin valtamerten tutkimuslaitoksessa, kertoo verkkopalvelu Science Daily.

”Jos katsomme IPCC:n 1,5 asteen tavoitetta, sen saavuttaminen on yhä vaikeampaa. Ikkuna tuohon tavoitteeseen on sulkeutumassa”, hän sanoo Britannian yleisradioyhtiölle BBC:lle.

Tutkijat sanovat nyt, että ihmisen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä 25 prosenttia enemmän kuin aiemmin arvioitiin. Se estäisi sen, että ilmakehän keskilämpö kohoaisi kaksi astetta.

Merien imemä lämpö muuttaa myös elämää merissä.

”Lämmenneessä valtameressä on vähemmän happea. Se vaikuttaa merien ekosysteemeihin”, sanoo Resplandy.

”Jos lämmität merta, se myös laajenee enemmän. Tämä vaikuttaa merenpinnan nousuun.”

Meriin varastoitunut lämpö myös palaa ilmakehään, jos ilmakehä jäähtyy, kun kasvihuoneilmiö vähenee. Se tekee vaikeammaksi pitää maapallon pintalämpötila tietyn tavoitteen alapuolella.

MAK